10 konstiga filmer får du ta del av här hos Filmmedia. Ibland kan “konstigt” innebära ett rätt positivt omdöme om en film, som “originellt” och “konstnärligt”. Ibland betyder konstigt bara “dåligt”. Nedan listas de tio, i vårt tycke, konstigaste mainstreamfilmerna. Det finns betydligt konstigare filmer än så här, men filmerna här nedan är gjorda för mainstreampubliken – alltså en så stor och bred publik som möjligt. Det handlar alltså inte om smala konst- eller experimentfilmer. De är tänkta att vara kommersiella, men av olika skäl kanske de ändå inte är som “vanliga mainstreamfilmer”. Några är konstiga på “bra” sätt. Andra är bara konstigt dåliga, eller kanske så misslyckade att de blir konstiga. Konstiga är dom i alla fall och mycket så. Efter “hoppet” får du ta del av de 10 Konstigaste mainstreamfilmerna.
1. Mulholland Drive
David Lynch, 2001
Varför filmen är konstig: Mulholland Drive hänger absolut inte ihop, inte på något sätt. Det är som om två parallellvärldar smälter ihop och vi får inga svar på hur någonting hänger ihop.
Är filmen sevärd? Absolut! Det är en riktigt, riktigt bra film och en av David Lynchs bästa. Mulholland Drive är också välspelad, stämningsfull, fascinerande. (Eraserhead är i och för sig Lynchs allra mest konstiga film, men det är svårt att kalla det “mainstreamfilm” och var aldrig menad att vara så.)
2. Pans Labyrint
Guillermo del Toro, 2006
Varför filmen är konstig:Pans Labyrint är en blandning av drama, fantasy, krigsfilm. Det här är magisk realism på högnivå.
Är filmen sevärd? Pans Labyrint är inte bara sevärd. Det är en av 00-talets allra bästa filmer, nästan omistlig för en filmälskare.
3. Vanilla Sky
Cameron Crowe, 2001
Varför är filmen konstig? Filmen följer inte riktigt klassisk narration. Handlingen hoppar i tiden. Och Tom Cruises karaktär är bara… tja, konstig.
Är filmen sevärd? Filmen har en hyfsat drömlik atmosfär, men det är inte riktigt helt genomfört. Det är fortfarande väldigt mycket mainstream. Men den är intressant och hyfsat välspelad. Se den om du står ut med att se Tom Cruise.
4. Fear and Loathing in Las Vegas
Terry Gilliam, 1998
Varför filmen är konstig: Filmen är en roadmovie som gränsar till det surrealistiska. Det är i stort sett bara en lång “tripp”.
Är filmen sevärd: Filmen är i och för sig inget omistligt. Den har en väldigt tunn handling, om du ens kan hitta nån, men det finns en hel del fans som älskar filmen. Visst, snubbarna är coola vilket kanske är ett skäl. Men det är inte en av Terry Gilliams bästa.
5. Beetlejuice
Tim Burton, 1988
Varför filmen är konstig: En av få Tim Burton-filmer utan Johnny Depp. Här är det istället Michael Keaton som får spöka ut sig – till ett spöke. Keaton lotsar ett nyligen avlidet par genom Limbo. Tim Burton har gjort en hel del konstigt. Det här är både en av de konstigaste och sämsta. Konstig historia, konstiga fantasiinslag och en bisarrt konstig Michael Keaton.
Är filmen sevärd? Det är ingenting du behöver sörja om du missar. Men den är småkul och fantasifull, så om du har lite tid på en och en halv timme att döda, varför inte?
6. Silent Hill
Christophe Gans, 2006
Varför filmen är konstig: Första Silent Hill-spelet gjorde Playstation-succé som det läskigaste skräck-TV-spelet någonsin. Konstigheten är faktiskt en bidragande faktor. Mystiska miljöer och bisarra, förvridna varelser. Filmen Silent Hill så att säga “rider” på konstigheterna från förlagan.
Är filmen sevärd? Scenografin, mijlöerna och berättelsen är intressanta. Som TV-spelsfilm är den helt ok, men som skräckfilm, eller film överhuvudtaget, är Silent Hill faktiskt rätt medioker. Man hade kunnat göra filmen minst 10 gånger konstigare och 10 gånger mera skrämmande.
7. Dr Hfuhruhurrs dilemma
Carl Reiner, 1983
Varför filmen är konstig: Steve Martin har medverkat i en uppsjö av b-komedier av varierande kvalitet. Det här är en av de tidigare. Det är absolut den konstigaste. Martin kan konversera med en hjärna, både tala med den och förstå vad den tänker.
Är filmen sevärd? Om du inte får huvudvärk av den huvudlösa, skruvade logiken kanske du kan tycka att den är kul. I alla fall om du är runt sådär 8 till 12 år gammal.
8. Toys
Barry Levinson, 1992
Varför filmen är konstig: Levinson kämpade för finansiering av filmen i tio år. Det är lätt att förstå varför producenter hade svårt att förstå vad filmen egentligen handlade om. Och konstigt kan man tycka att han egentligen lyckades. Färgstark scenografi i Tim Burton stil och Toys blev faktiskt nominerad för bästa kostymdesign.
Är filmen sevärd? Nej. Den är minst sagt menlös och känns förvånansvärt oinspirerad. Det enda skälet skulle väl vara Robin Williams som i och för sig alltid gör bra ifrån sig.
9. Mad Max bortom Thunderdome
George Miller, 1985
Varför filmen är konstig: De första två Mad Max-filmerna var ikoniska postapokalyptiska framtidssagor. Beyond Thunderdome är mera en konstig smörja. Tre historier som inte riktigt håller ihop och av minst sagt varierande kvalitet. Det är inte bra. Men konstigt,
Är filmen sevärd? Tycker du om postapokalyptiska fantasier kanske du uppskattar den. Första delen av filmen är uthärdlig. Resten av filmen kan du snabbspola eller stänga av.
10. Highlander II: The Quickening
Russell Mulcahy, 1991
Varför filmen är konstig: Den mest bisarra uppföljaren av någon spelfilm överhuvudtaget. Det finns knappt något kvar av Highlander. Den här utspelas i framtiden i en värld där ozonhålet är helt förstört. Allt är konstigt, på något fatalt misslyckat vis.
Är filmen sevärd? Nej, nej, nej. Definitivt inte. Om du absolut vill se en riktigt konstig film slår den här rätt mycket annat, men den är också extremt dålig, helt säkert en av de sämsta filmer som någonsin gått på en biograf.
LÄS ÄVEN:
Men stopp och belägg, vad är det här för nedvärderande av utmärkta Beetlejuice och underhållande Dr Hfuhruhurrs dilemma? 😉 Har man det minsta intresse av Burtons filmer tycker jag att man absolut ska klämma in Beetlejuice också. Däremot håller jag med om att man kan hoppa över både Silent Hill och Toys. Och jag har inte uppfattat Vanilla Sky som så konstig, men man kanske har blivit invand med tex Memento (som jag antar är för lite mainstream för att platsa på den här listan?) i den typen av berättande?
Ha ha! 🙂 “Beetle Juice” och “Dr Hfur…”, bra att skölja hjärnan med. Kanske underhållande, men inte särskilt bra. Det är nog filmaren i mig som är kritisk till vissa narrativa och produktionsaspekter. “Vanilla Sky” har jag aldrig förstått mig på riktigt. Memento är väl i och för sig lite udda, men jag ser mera uppdelningen ungefär på samma sätt som i “älskade hundar”. Bara att stöka till tiden lite har egentligen inte så stor betydelse. Däremot kunde jag väl ha nämnt någon av Peter Greenaways filmer, “Tecknarens kontrakt” är väl den som är mest mainstream och långt ifrån den konstigaste.
Jag tycker du har gjort ett bra urval ovan inom begreppet mainstream, vete tusan om jag skulle räkna in Greenaway där. Men det kanske beror på att jag själv aldrig klarat av en hel film från denne man? Men i linje med Vanilla Sky, skulle Donnie Darko kvalificera? Och Being John Malcovich är ju rätt skruvad. Naked Lunch borde också kunna få plats?
Håller helt med. John Malcovich skulle passa fint här. Naked Lunch likaså, men säkert flera andra av samma smått makabra regissör. Angående Greenaway, ja, det kanske inte är så lätt att ta sig igenom hans filmer. Men om man står ut med effekter och frosseri i äckel, så är han en duktig och originell filmskapare. Och har du sett Naked Lunch, borde du nog i vilket fall orka med några av dom.
Naked Lunch var inte frivilligt 😎
Oj då. Jag förstår 🙂