Alien, Ridley Scotts klassiker från 1979 tänjer genre-gränserna. Den brukar listas som en av världens bästa Science Fiction-filmer, en av världens bästa skräckfilmer. Och Alien är naturligtvis också en av de bästa monsterfilmerna. Monstret själv, H.R. Gigers Xenomorph, är ett av de mest minnesvärda och mest ikoniska monstren i filmhistorien, i klass med Godzilla och King Kong.

Handlingen till Alien kan du redan och om du har förmånen att få se filmen för första gången så behöver du inte heller veta så mycket mer än att besättningen vaknar upp på frakstskeppet Nostromo och råkar stöta på ett annat, men rätt mystiskt skepp…

Det är i vilket fall tacksamt och rätt intressant att plantera en skräckplot i ett rymdskepp. “I rymden kan ingen höra ditt skrik” var filmens slogan som prydde postern. Besättningen är isolerade till ett rymdskepp. Runtomkring dem finns bara den svarta rymden. Miljön ger en klaustrofobisk känsla. Inne i skeppet är inte heller rummen stora. Karaktärerna rör sig omkring i små, snäva utrymmen. vilket också förstärker känslan att de blivit instängda i sovrumsgarderoben tillsammans med mardrömsmonstret.

Det är få karaktärer som deltar i berättelsen, sju stycken plus monstret. Det har skrivits en hel del feministiska texter som rör Sigourney Wievers karaktär Ripley. Fraktskeppsarbetaren Ripley etablerade en ny  kvinnlig hjältinna i amerikansk mainstreamfilm. Ripley var inte den sedvanliga skräckfilmsbruttan som skriker gällt i fasett och blir paralyserad när hon står öga mot öga med skräckinjagande monster.

I flera icke västerländska kulturer finns starka kvinnliga hjältar av samma slag som Ripley, men Hollywood och amerikansk underhållningskultur hade varit mycket fattig på sådan. Och Ripley inspirerade många andra filmskapare att följa efter.

Det finns en missuppfattning att Ripley egentligen var en manlig karaktär och inte kvinna på manusstadiet. Det kan man nog säga är till hälften rätt. Karaktärerna i ursprungsmanuset skrevs som könsneutrala. Detta innebär alltså att vilken karaktär som helst skulle kunna spelas av en man eller kvinna. Det här är framförallt en skrivteknik som ofta används i TV-serier. I exempelvis Star Trek-serierna, där vem som helst har kunnat skicka in förslag till manus, vill man att karaktärerna till en början överhuvudtaget inte tilldelas namn. Det skall finnas en flexibilitet så att man lätta skall kunna kasta om roller, ta bort, eller sammanfoga två roller till en.

I Alien finns också en jämställdhet bland karaktärerna, som kommer från ursprungsmanuset. De formar verkligen ett team, där medlemmarna i sätt och förhållande framstår som jämlika varandra.

(En halv *spoilervarning*:) Egentligen ville Ridley Scott att Alien skulle ha ett helt annat slut, ett mycket svartare sådant. Efter det att Ripley hade flytt Nostromo skulle Alien-monstret övermanna Ripley och döda henne. Jo, det skulle ha blivit en svartare film. Men å andra sidan skall vi väl vara tacksamma att Ridley Scott skonade henne. Annars skulle vi nog inte ha fått se en uppföljare med Aliens. Iallafall inte med Sigourney Wiever i huvudrollen. Och hon utgjorde ju faktiskt en hel del av behållningen med Aliens.

Visst, så här när vi närmar oss Halloween-tider skall vi väl inte vara blygsamma med betygsättningar. Alien får självfallet 5 välsmakande pumpor:

LÄS ÄVEN:

Noomi Rapace möjlig i ny Alien-film: ingen ny Ripley

Alien Prequel update: nya rymdskepp på G!

James Cameron ser fram emot Ridley Scott’s Alien-Prequel

Scotts Alien Prequel blir två Alien-filmer – i 3D!

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print