Aldrig har jag haft så svårt att sålla, ranka och utvärdera ett filmår som just 1993. Det här är både mainstremfilmernas år och storfilmernas. Och jisses vad många bra filmer. Nä, jag klarade inte riktigt av utmaningen. De som känner mig kommer aldrig att kunna gissa vilken film som är nummer ett i listan. Du kommer att få världens surprise.
10) Delad plats
Sorry, det här är för svårt att välja. Alla dessa får dela tionde plats, ingen särskild ordning:
Short Cuts
Griniga gamla gubbar
Visitörerna
Falling down
9) Jurassic Park
Säga vad man vill om Steven Spielberg, snubben är en helt otroligt kompetent filmskapare. Han vet exakt hur man bygger upp karaktärer, story och spänning. Härliga karaktärer, smart historia, spänningsfilm och rysare samtidigt. Kan det egentligen bli bättre om man vill ha lättsam Hollywoodunderhållning? Jurassic Parks CGI är dessutom fortfarande det bästa i serien och enbart två eller möjligen tre filmer överhuvudtaget når upp till Jurassic Parks nivå i fråga om digital special effects.
8) True Romance
Fantastiskt manus, briljanta skådespelarinsatser och ett tempo och handling som biter tag och släpper inte. Man håller nästan andan, filmen igenom. För så bra är det.
7) Nightmare Before Christmas (1993)
Nightmare Before Christmas är både ett filmiskt konstverk och animationsmässigt en oöverträffad bragd. En traditionellt animerad dockfilm, som är en musikal med underbart suggestiv musik. Karaktärerna och miljöerna är fulländade i sin säregenhet och handlingen rapp och häftig. Har lyckats se den tre ggr på bio. Det är den värd.
Läs även mera här: Filmtips: The Nightmare before Christmas
Läs även mera här: Filmtips: The Nightmare before Christmas
6) Eagle Shooting Heroes
En Kung Fu-komedi som är lika rolig som Kung Fu Hustle eller Kung Fu Panda. Fast Eagle Shooting Heroes är mer genuin och originell. De andra nämnda har faktiskt tagit jättemycket från den här filmen och jag tvivlar att de överhuvudtaget hade existerat om de örnskjutande hjältarna inte funnits. Egentligen var filmen ett sidoprojekt till Wong Kar-Wais poetiska Wuxia som blev fördröjd. För att blidka investerarna använde produktionsbolaget samma skådespelarensemble och spelade in denna film för att kunna ha en film för premiär till julen. Försök inte förstå den, bara se och njut. Och glöm bort att effekterna är rätt så kassa. Eagle Shooting Heroes är en skön åktur.
Sidor: 1 2
Härlig lista och ja, det var en otippad förstaplats. Men en kul sådan! 🙂
Daniel Day-Lewis var med i två stora filmer detta år (precis som Anthony Hopkins, Emma Thompson och Sylvester Stallone) men vinnaren måste väl ändå vara Steven Spielberg som regisserade två av filmhistoriens GIGANTER samma år. Otroligt snyggt jobbat!
Tack! Håller med, den stora vinnaren är ändå Spielberg. Hopkins på andraplats.
Intressant lista. Vi har tre överlapp. Speciellt kul att se favoriten True romance då den verkar vara snubbad av de flesta.
Och så fuckar du upp min UÅBL med din cheat på plats 10! 😉
Ha ha! Ja, det var ju dumt av mig. Annars är True Romance en riktigt stor film. Riktigt djup trots den starka ytan. 🙂
Också en bra lista. Kul att se att du fick med Farväl min konkubin, den är ju jättefin. Eagle shooting heroes har jag inte hört om tidigare, ska kolla opp.
Mmm… Farväl min konkubin tillhör dom där filmerna jag är riktigt glad över att ha sett på stor duk. Breathtaking. Det har jag inte gjort med Eagle Shooting Heroes däremot, men den funkar nog lika bra som datorskärm/-TV-buskis. Ge den en chans. 🙂
Detta var en intressant lista!
Snyggt grepp med 10:e-platsen! Lite rebelliskt sådär! Ha!
Ettan! Ja den var oväntad! Men kul! Det är de små utstickarna man kommer ihåg när man läser listor! 🙂
Ha ha! Rebelliskt, ja kanske. Kan inte välja. Så enkelt är det, känns inte rätt. Uppriktigt sagt skulle resten av listan ha kunnat vara i vilken ordning som helst. Men magkänslan fick styra. 😀
Tack för tipset om Eagle Shooting Heroes. Vilken ensemble den filmen har. Alla från WKW:s stjärnstall. 🙂
Javisst! Alla från extremt undervärderade Ashes of Time som kom nästa år. Det är dock inte alla som gillar Hongkong-humor. 🙂
Hrem din etta har jag inte sett mkt beroende på herr Lewis som jag har otroligt svårt för. Han får Jan Malmsjö att verka timid vid en jämförelse 😉
Farväl min konkubin borde jag ta och se när jag känner mig lite asiatisk – Kinesiska filmer brukar tilltala mig mest när det rör östasiatiska filmer
Jag är inte heller nån favorit av den skådisen, men i den här filmen är ju alla så otroligt bra 🙂
Får sälla mig till hyllningskören till din förstaplats. En film som skulle ha kunnat passa i ditt inlägg om fina adaptioner, jag tyckte faktiskt att filmen blev ett uppköp jämfört med förlagan
https://bilderord.wordpress.com/2011/04/20/the-age-of-innocence-1993/
https://bilderord.wordpress.com/2011/04/19/the-age-of-innocence-1920/
Tack för länken, visste inte att du skrivit om den. Bra poänger dessutom. Boken har jag inte läst.