Till skillnad från 99,99 % av all film, kan Japansk film ofta förvåna och överraska. En stor överraskning på flera sett är Shinji Imaokas film (A Pink Musical) Underwater Love som trotsar alla genreindelningar. Filmmedia har sett filmen på Stockholms Filmfestival och skriver om den nedan.
Vi har även fått den stora äran att intervjua regissör och huvudrollsinnehavare. Läs intervjun med Imaoka här! Nedan kan du läsa vår recension om filmen Underwater Love och se en trailer:
Underwater Love är en s.k. “pinku”, eller “japansk mjukporr “- fast med en twist: det är också en musikal. För övrigt är den mycket snabbt gjord och enkelt filmad – trots att en av de mest kända filmfotograferna står bakom fotot – Christopher Doyle.
En kvinna träffar en gammal skolkamrat som har dött och blivit en “Kappa”. En Kappa är en sån där knäpp mytologisk varelse som bara skulle kunna finnas i Japan. Och den är känd av alla i hela Japan. En Kappa är till hälften fisk och tycker om att utmana folk på Sumobrottning.
Det är svårt att ge filmen rättvisa i text eftersom den trotsar alla genreindelningar. Faktumed skulle jag kunna tänka mig att Von Trier skulle ha kunnat ha gjort Underwater Love eller något nästan likadant. Byt ut Kappan med något annat som är, eller ligger närmare, nordisk mytologi: é voila! Filmstilen påminner en aning om dansk Dogmas avskalade stil. Och musikal har han ju även Von Trier gjort, liksom finns ett visst intresse för erotik och nakenhet hos den danska filmmakaren.
Men det finns också både humor, värme och mycket glädje i Underwater Love. något som jag också förknippar med, inte bara dansk gladporr, utan också med dansk Dogma när den är som bäst. Och det är det här som är filmens verkliga styrka – glädjen och det livsbejakande – som särskilt kommer fram i de hafsiga musikalnumren. Ibland lyser det till extra mycket och då är filmen hysteriskt rolig.
Avskalad stil skrev jag ovan. Filmen är enkelt gjord och om skulle knappt ana att Christopher Doyle hade fotat den. Nåja, man kanske anar det i vissa av slutbilderna som är vackert fotade. Filmen är snabbt gjord. Det tog sju dagar att spela in hela filmen. Egentligen brukar filmskaparen Shinji Imaoka kunna spela in filmer ännu snabbare. Men Chris Doyle tycker om att gå ut och dricka efter inspelningarna, så de anpassade filmtiderna…
Det suns också att Underwater Love är snabbt gjord, både bildmässigt och klipp. Men man gör det nästan till en grej I versionen jag såg ser man en del tydliga kamera- och bländarjusteringar under några tagningar. Musikalnumren, i stil och musik drar tankarna en aning till franska “8 Kvinnor”. Men de är sämre och hafsigt gjorda. Ljudet är pålagt i efterhand, eller eftersynkat, och munrörelserna stämmer inte överens till hälften. Samtidigt är filmen trots sina konstiga inslag så humoristisk och lättsam att “hafsigheten” i utförandet bidrar till dess charm.
För övrigt är det inte alls så mycket sexscener i filmen, iallafall inte så mycket som man skulle kunna förvänta sig av en “Pinku” eller liknade film. Och inte heller är de särskilt utdragna så att de drar ner tempot. De inlemmas helt i berättelsen utan att störa “det narrativa flödet”, för att uttrycka sig onödigt fint med akademiska pretentioner.
Till en början och fram till ungefär hälften av filmen känns Underwater Love fräsch och rolig. Tyvärr är storyn såpass tunn och filmen utvecklar inte dess teman särskilt mycket. Frågan är om innehållet räcker till en hel långfilm. Som en novellfilm, eller längre kortfilm, kanske 40 minuter, en timme så hade Underwater Love kunnat ha varit en riktig fullträff. Eller som ett avsnitt tillsammans med andra novellberättelser inramade i långfilmsformat.
Sammanfattningsvis når Underwater Love inte riktig hela vägen fram, men ändå förvånansvärt långt för att vara en mjukpornografisk lågbudgetfilm. Hur väl den står sig bland andra “pinku” kan jag tyvärr inte yttra mig om. Hur som helst är det nästan omöjligt att betygsätta den. Den trotsar alla genrer och har inte samma pretentioner som många andra filmer. Det är en lättsam, rolig, underhållande, glad och samtidigt väldigt anspråkslös film som inte vill tävla med andra.
Trailer:
[youtube]-PRwKvfIcRE[/youtube]