Countdown fortsätter… Decenniets bästa östasiatiska filmer: nr. 20-11
(Läs även: Del 1: 50-41, Del 2: 40-31, Del 3: 30-21, Del 5: 10-1 TOP TEN!)
Nu är det riktigt svårt att rangordna dom. Från och med nu finns det inte en enda av de återstående 20 filmerna som jag inte skulle kunna ge en femma i betyg. De är dock mycket olika, se därför inte listningen som en absolut ordning. Jag försöker vara objektiv, men det är omöjligt. Här finns många filmer att älska pga många olika orsaker. Se det som en hyllning till Östasiatisk film, för det är där det mest intressanta inom filmskapandet som sker och under det senaste decenniet är det också där de bästa filmerna har skapats.
—————————————————————-
20 Café Lumière
Originaltitel: Kôhî jikô
Regi: Hou Hsiao-Hsien
År: 2003
Land: Taiwan
Stillsamt, poetiskt och vackert. Hou Hsiao Hsien berättar sina filmer i en naturalistisk närmast dokumentär stil med vardagens eget tempo. Det här är en hyllning till den japanska mästerregissören Ozu med tydliga inslag av homage till den japanska mästerregissören.
—————————————————————-
19 Election
Originaltitel: Hak se wui
Regi: Johnny To
År: 2005
Land: Hong Kong
Har du hört talas om ett demokratiskt val inom en kriminell organisation? Det är vad Election handlar om. Johnnie To avslöjar, som aldrig någon tidigare gjort, förhållandet mellan Hong Kongs polisväsen och triaderna. Det är en djup och våldsam inblick i Hong Kongs samhälle. Utnämndes till ”årets bästa film” av Quentin Tarantino.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=vaYpL8Q_gy0]
—————————————————————-
18 Tale of Two sisters
Originaltitel: Janghwa, Hongryeon
Regi: Ji-woon Kim
År: 2003
Land: Sydkorea
Två systrar återvänder hem från en vistelse på mentalsjukhus. Vacker och slugt berättad skräckfilm som närmast kan beskrivas som ”Art horror”. Matchar det bästa i skräck från både Öst och Väst.
LÄS MER här: A tale of Two Sisters (Janghwa, Hongryeo)
—————————————————————-
17 Cape no. 7
Originaltitel: Hai jiao ci hao
Regi: Wei Te-Sheng
År: 2008
Land: Taiwan
Den största filmsuccén i Taiwans historia är Cape no. 7, en lättsam, charmig och smågalen komedi. Mycket av filmens humor bygger på vardagsiakttagelser som ger intryck av klassisk fransk komedi när den är som bäst, lite som Jaques Tati fast i ett snabbare tempo. Tomoko, en japansk modell ska ordna ett lokalt förband åt en japansk grupp vid ett strandparty. Det blir dock svårare än hon tänkt sig. Filmen har vunnit många priser, bland annat bästa film vid Hawaii International Film Festival 2008.
—————————————————————-
16 Battle Royale
Originaltitel: Batoru rowaiaru
Regi: Kinji Fukasaku
År: 2000
Land: Japan
Battle Royale är en kontroversiell våldsthriller som gränsar till horror. Filmen kan nästan beskrivas som en uppskruvad blandning av ”Flugornas herre” och ”The Running Man”. Regeringen i ett framtida Japan nära kollaps bestämmer sig för att ”fånga” en gymnasieklass där eleverna får slåss mot varandra i ett grymt spel där bara den som dödar de andra kan överleva. Filmen har flera riktigt stora styrkor som karaktärsskildring, känslomässigt djup och samhällskritik. Också en sån där fantastiskt bra film som aldrig skulle kunna göras utanför Östasien, särskilt inte i Hollywood…
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Y-T7yPJVvXw]
—————————————————————-
15 The Clone Returns Home
Originaltitel:
Regi: Kanji Nakajima
År: 2009
Land: Japan
Hyllad debutfilm som har jämförts med Tarkovkijs Solaris. Filmens plot är faktiskt rätt genial: En ung astronaut skriver på en försäkring som innebär att om han dör skall en klon produceras av honom, som kan återvända hem till hans familj för att ta hand om och försörja familjen. Han dör… Men klonen visar sig vara en lite väl perfekt kopia. En i dubbel bemärkelse otroligt vacker film. Men filmen är inte för den som vill ha ett snabbt tempo, för det här berättarsättet inte bara påminner om, men är också lika långsamt som Tarkovskij.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nIqB5d-FWzo]
—————————————————————-
14 The banquet
Originaltitel: Ye yan
Regi: Feng Xiaogang
År: 2006
Land: Kina
The Banquet är faktiskt en rätt underskattad storfilm löst byggd på Shakespeares Hamlet. Innehåller några poetiska, stiliserade stridscener och är otroligt vacker. Det egentligen enda negativa jag kan säga om filmen är en känslomässig distans, som i och för sig är rätt vanlig i kinesisk film. Vi kommer inte alls lika nära huvudpersonen som vi kommer nära Hamlet. Jag skrev om den här i filmbloggen inför en visning jag ordnade för Svensk-kinesiska föreningen i Uppsala. Du kan läsa mer om filmen här och även se en del foton från den.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=AgoQ6PDxihY]
—————————————————————-
13 My Sassy Girl
Originaltitel: Yeopgijeogin geunyeo
Regi: Jae-young Kwak
År: 2001
Land: Sydkorea
En romantisk komedi, nästan som en klassisk screwball. Filmen är faktiskt baserad på en rad berättelser som Kim Ho-sik postade över internet (i ett forum tror jag) om självupplevda händelser. Sen skrev han om det till en bok som sen blev film. Faktiskt kom det t.o.m. en amerikansk och milt sagt medioker remake 2008. Hur man vågar sig på det förstår jag inte. Det här handlar så mycket om östasiatiska förhållanden mellan människor att det är omöjligt att återskapa samma relationer till en annan kultur med någon form av trovärdighet. Filmen då? Jo, om hur gör man gör när folk tror att man har en flickvän och tjejen utnyttjar situationen. Och vad som händer sedan när relationen fördjupas? Klassiskt filmskapande av högsta rang, en film som vunnit många priser.
—————————————————————-
12 Jan Dara
Originaltitel:
Regi: Nonzee Nimibutr
År: 2001
Land: Thailand
’Jan Dara’ är en sån där pärla som verkar helt ha försvunnit eller inte alls blivit uppmärksammad. Kanske lite p.g.a. att Thailand som filmnation bara har blivit upptäckt på de allra senaste åren. Men det här är enormt kraftfullt och känslostarkt filmskapande av mycket sällsynt slag. Filmen handlar om Jan Dara som växer upp bland prostituerade i en känslokall värld där han lär sig använda sex som bedövningsmedel och jagar kärlek som flyr. Tragiskt, svart och kompromisslöst, men med en enorm inblick i ”mänsklig natur” och hur människan fungerar i samhället. Som ett slag i solar plexus. Mycket få filmer har gjort så stort intryck som Jan Dara.
—————————————————————-
11 Suzhou River
Originaltitel: Suzhou he
(’Sjöjungfrun i Shanghai’ i Sverige)
Regi: Lou Ye
År: 2000
Land: Kina
Suzhou River är en sån där personlig favorit som jag har extra svårt att rangordna. Lou Yes Suzhou River är inspirerad av Film noir som ’Lady in the Lake’ och av Hitchcocks mästerverk ’Vertigo’. Även musiken från den sistnämnda filmen förekommer hastigt. Jag visade faktiskt filmen flera gånger på Stockholms Filmskola under de år jag bedrev undervisning där. Detta gjorde jag delvis för att visa exempelvis på hur man kan göra bra film på nästan ingen budget alls. Suzhou River är mycket enkelt filmad, men vinner i längden på originalitet, ett lätt drag av mystik och en kompromisslös svärta.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=hvKjNfYjJ9g]