Jovanka Vuckovic - Skräckfilmsregissör

Det är inte många kvinnor som gjort sig kända för att göra skräckfilm. Kathryn Bigelow, en av få kvinnor som vunnit Oscar för bästa regi, gjorde riktigt hyfsade Near Dark (1987). “Natten har sitt pris”, som den hette på svenska, handlar om en kringresande “familj” med vampyrer och har säkert inspirerat till Twilight-serien, även till böckerna.

Och skräckfilmsdrottning kan vi kalla Mary Lambert som gjorde bland annat Stephen Kings Jurtjyrkogården. Annars finns inte jättemånga nämnvärda kan tyckas. Och ibland har kvinnor som gjort skräckfilmer, eller andra som gränsat till horror valts som regissör på grund av helt andra skäl än förmåga att gestalta våld eller blod. Valet av Mary Harron som regissör till American Psycho var exempelvis främst p.g.a att boken redan blivit enormt utskälld och hotad och producenterna ville tona ner våldet med en “kvinnlig touch”.

Men just nu håller en ny generation filmskapare att växa fram, kvinnliga filmskapare som gör skräckfilm. Nu under februari har Fearnet.com en serie intervjuer just med kvinnor som gör skräckfilm. I senaste intervjun kan du läsa om systrarna . Och i tidigare kan du läsa om Hannah Neurotica och Jovanka Vuckovic.

Fearnet ställer ungefär samma frågor till de olika filmskaparna, vilket tydliggör skillnaderna i deras filmtänkande och konstnärskap. Systrarna Soska, eller “Twisted Twins” som de kallar sig, gör horror med kraftiga erotiska inslag. Deras första film heter “Dead Hooker in a Trunk“. Jen säger:

Sex and violence sells. That’s indisputable, and both play important roles in horror. It all depends on how both are used. Being afraid has a lot in common with being aroused. Adrenaline is pumped into the blood stream, breathing becomes more rapid, and pupils dilate. I think that’s why both go hand in hand. We try to use nudity and sexuality for more than just shock value or as the cheapest kind of special effect. We use both our “gore” and “whore” to improve the overall tone of chosen scenes.

Okej, många har uppfattningen att sex säljer. Inte minst skräck- och B-filmsgurun Roger Corman har yttratt sig om att det måste alltid finnas ett visst mått av nakenhet. Som en parentes kan vi tipsa om Filmmedias tidigare inlägg om en studie som säger att sex faktiskt inte säljer.

Jovanka Vuckovic, som gör The Captured Bird där Guillermo Del Toro, har en annan inställning än systrarna Soska:

I’d like to attempt to make more thoughtful, artistic horror films and I don’t feel that boobs and blood are necessary components. Some of my favorite films don’t rely on exploiting naked women or employing excessive and pointless gore.

Hannah Neurotica säger nåt klokt men rätt självklart:

It’s amazing (by amazing I mean devastating) that in this country it’s okay to show peoples bodies blown to pieces but the act of showing people having sex is considered obscene. There is a huge imbalance there- it sends a message that it’s okay to hurt someone but it’s not okay to make someone (or yourself) feel good. Part of starting to change this is not censoring sex (a very wonderful thing) and [not] allowing extreme violence to be accepted as healthy normal behavior.

Om du är intresserad av skräckfilm eller kvinnliga filmskapare överhuvudtaget, följ då intervjuserien på Fearnet.

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print