De första rapporterna från förhandsvisningen av Spider-Man: Turn off the Dark har börjat komma in. Det ser inte ljust ut för vår hjälte …
Jag har tidigare skrivit om den olycksdrabbade och snordyra Spider-Man-musikalen. I lördags visades föreställningen för första gången och förhandshajpen var naturligtvis stor. 60 Minutes sände det här inslaget samma kväll.
Det är lätt att bli imponerad av Julie Taymors drivkraft och vision när man ser klippet. Bono och The Edge verkar ju också vara fulla av tillförsikt. Problemet är den krassa verkligheten. Den gravt försenade uppsättningen måste uppfylla två krav för att inte gå med brakförlust:
1. Det tekniska måste klaffa.
2. Musikalen måste bli den största succé som Broadway har sett.
Tyvärr ser det mörkt ut på båda fronter. De som har sett föreställningen bekräftar att de tekniska problemen kvarstår. N.Y. Post ropar redan flopp:
Last night’s opening pre view of Broadway’s most expensive production ever, “Spider-Man: Turn Off the Dark,” was an epic flop as the $65 million show’s high-tech gadgetry went completely awry amid a dull score and baffling script, theatergoers griped.
Stunned audience members were left scratching their heads over the confusing plot — when they weren’t ducking for cover from falling equipment and dangling actors at the Foxwoods Theatre on West 42nd Street, some said.
At various points, overhead stage wires dropped on the audience, scenery appeared on stage missing pieces — and the show’s star was even left swaying helplessly over them midair during what was supposed to be the climatic end to the first act.
Parker’s love interest, Mary Jane, was supposed to be saved from atop the Chrysler Building. But part of the building was missing, and Mary Jane was no where in sight.
As puzzled theater patrons looked around, Spider-Man — played by Reeve Carney — suddenly flew in with Mary Jane in his arms and put her down on stage.
He was then supposed to fly off in a dramatic end to the first act.
Instead, Spider-Man got stuck in midair and swung back and forth over the crowd as three stagehands leaped up and down futilely trying to grab onto one of his feet to haul him back to earth.
De mer hoppfulla betonar att det faktiskt är sex veckor kvar till premiären. Under den tiden borde man väl kunna reda ut åtminstone det tekniska trasslet. Då är det värre med kommentarerna om att storyn är obegriplig och musiken tråkig …
Ska Spider-Man klara sig ur den här knipan? Vad tror ni?
/Sara
Besök även Saras blogg Glory Box!
Källor: Moviefone, Studio Briefing, New York Post och N.Y. Daily News.
Läs mer: David tipsar om teaterkritikern David Cotes krönika i The Guardian där han bland annat kritiserar förhandsmobbingen av Spider-Man-musikalen.
Det våras för Spindelmannen. Känns som det här kan bli en klassisk kalkon.
Risken känns överhängande. 😉 (Förstår inte varför jag börjar med så mycket tvångsmässigt ordvitsande när jag skriver om den här musikalen, haha!)
Sara BE postade nyligen…Filmbiktsfilm- Pansarkryssaren Potemkin
Ha ha! Jo, en ny klassisk kalkon kanske är född. Det luktar onekligen så. 😎
Så jäkla tragiskt bara när folk har lagt ner så mycket tid och pengar! Tänk vad man hade kunnat göra med de slantarna istället ..
Sara BE postade nyligen…Bilbo i 3D och platt fall för Spidey
Oh, the humanity…
Sofia postade nyligen…30-e november 1995
Bilden av hur Spider-Man gungar slappt fram och tillbaka i luften medan scenarbetarna försöker få tag i hans fötter … Ja, det känns som om jag har sett det i verkligheten.
Sara BE postade nyligen…Bilbo i 3D och platt fall för Spidey
Intressant artikel hos The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/stage/theatreblog/2010/nov/30/spiderman-musical-web-critics-broadway
Verkligen! Lägger till den länken – tack!
Sara BE postade nyligen…Glory Box julklappstips!
Hur vart det?