En kvinna i Peking stämmer en biograf för att hon inte varnats om den tjugo minuter långa bioreklamen före filmens början.
Den kinesiska kvinnan Chen Xiaomei hävdar att hon blivit illa behandlad och kräver tillbaka utlägget för biobiljetten på 35 yuan, vilket motsvara det samma i svenska pengar. Men hon vill ha ytterligare 35 yuan för emotionell sveda och värk, samt en skriftlig ursäkt för att ha blivit så illa behandlad.
Tänk ändå om man kunde göra så här i Sverige? När det står 18.30 på en biobiljett, är det inte meningen att filmen skall börja då? Att man skall behöva stå ut med korkad reklam i minst en kvart. Nä, kvinnan gör helt rätt enligt min åsikt.
Filmen hon gick för att se var “Afterchock”, publikmagneten Feng Xiaogangs film som nationellt sett blivit den mest inkomstbringande kinesiska filmen genom tiderna. Filmen handlar om jordbävningen i Tangshan 1976 som kostade över 240.000 människor livet.
Tack Guardian.co.uk för den underhållande nyheten.
Instämmer helt. Stör mig enormt på att starttiden inte stämmer. Visa gärna reklam men gör det innan utsatt tid. Dvs står det att filmen börjar klockan 19. Då ska filmen börja 19 åså kör man igång reklamen kvart i eller vad man behöver för att hinna med allt. Naturligtvis kommer aldrig annonsörerna gå med på det tyvärr men man kan ju drömma.
Det riktigt tråkiga är att man aldrig vet hur man ska planera sin tid efter biobesöket. Boka bord för middag? planera bussar? Nej, dom sköter det rent utsagt dåligt.
Jag instämmer helt i klagokören. De får visa hur mycket reklam som helst, men på utsatt tid vill jag att filmen ska börja. Det är inte reklamen jag stör mig på, utan den tidstekniska aspekten. Jag vill veta när filmen är slut, så jag kan planera efter det.
Sen tycker jag det visas färre och färre trailers varje gång. Så är det inte, men det känns så. Nu har de dessutom börjat göra reklam riktat mot annonsörer, alltså inte den vanliga publiken. Fel forum!
Nu blev jag irriterad så här precis innan lunch. Hfuas
Lugna ner dig till maten. Inte bra att äta med stress 🙂
Har faktiskt funderat i banorna kring ett upprop om det här likt en protestlista men jag vet inte kan kännas lite internt och I-lands problemaktigt. Har aldrig stött på att folk utanför filmblogg kretsarna reagerat så starkt på detta faktum.
Jag tror att många är invanda sedan den perioden när bioreklamen var en attraktion i sig (innan reklam TV) vilket gör att det hör lixom till att sitta och småprata under reklam och trailers.
Jag håller med om att trailerna får mindre och mindre utrymme också.
Nu var det ju milt sagt ett par år sedan men jag frågade om det där när jag recenserade och då sade SF att det i deras avtal är inskrivet att de inte får visa reklamen innan den utsatta starttiden — att starttiden som anges alltså ska vara den tid när man börjar köra reklamen. De har väl liksom insett att ingen annars skulle se skiten.
Okej, tiden på biljetten är alltså starttiden för reklamen. Tack då vet vi.