Scream 4 har marknadsförts effektivt med casting-nyheter var och varannan vecka. Senaste nyheten var att Mary McDonell (Battle Star Galactica) och Alison Brie (Mad Men) har tillfogats till Scream 4‘s imponerande skådespelargalleri.
Men mitt i allt det horror-idylliska och spännande så framstår Scream 4 som en alltmer som ett filmprojekt i kaos, närmast i kris. Du kanske kommer ihåg att Wes Craven var i det närmaste lyrisk över manuset till Scream 4 och utlovade som jag skrev i tidigare inlägg: “Scream 4 blir den mest skrämmande skräckfilmen på 10 år.”?
Men vad händer? Jo- manusförfattaren Kevin Williamsson har sparkats och ersatts av Ehren Kruger. Absurt med tanke på att Williamsson skrev de första två succérna, Scream 1 och scream 2, medan Ehren Kruger som nu skall skriva om Williamssons manus låg bakom den betydligt mer mediokra Scream 3 samt en annan, och närmast katastrofalt dålig uppföljare, nämligen Transformers – Revenge of the Fallen.
Wes Craven skrev citatet ovan på sin Twitter-sida: “Jag har ingen kontroll över manuset”. (Källa Movieline) Wes distanserar sig som om det inte var hans film. Dessutom har skådespelarna redan drabbats. Lauren Graham har lämnat filmen i protestöver att hennes roll minimiserats och Hayden Panetierre är rasande över att hennes roll fördummats. (Zap2it)
Scream 4 är i fara. Det är inte så att filmen kan ställas in. Det blir helt säkert en film eftersom inspelningarna officiellt precis påbörjats. Men hur blir stämningen på inspelningsplatsen? Kommer skådespelarna att kunna göra sitt bästa? Och framförallt – kommer det att bli en sämre film då en duktig manusförfattare och medskaparen av Scream-fenomenet ersatts av en medioker sådan?
Det tråkiga är att förändringarna är av rent kommersiella orsaker. Varför valet av just Kruger för att skriva om manuset? Oavsett kvaliteten på hennes manus så blev faktiskt både Scream 3 och nämnda Transformers ROTF storsuccéer. Producenten Harvey Weinstein kanske inte riktigt har förstått att just dessa filmer i själva verket red på tidigare succéer och förväntan efter nya filmer av samma kvalitet och innehåll som de förra. Jämför samma fenomen med exempelvis Pirates of The Caribbean 3 och Spider-man 3.
Tyvärr luktar jag mig till ännu fler kommersiella förändringar. Enligt bilder från inspelningen av Scream 4 finns inga tecken på att filmen skall visas i 3D. Den spelas in med klassisk teknik och Williamsson förnekade för länge sedan att filmen skulle bli en Scream i 3D. Men däremot finns ingenting som nu säger att vissa scener faktiskt kan komma att spelas in i 3D och visas i 3D-utrustade biografer.
Vi fasar inför kommande ändringar, fler avhopp eller fördröjningar. Vi har ju också mer eller mindre blivit utlovade en ny trilogin. Nu är också trilogin i fara, eftersom en uppföljning kräver att den här filmen kommer att bli en succé. Men vi håller tummarna för att Wes Cravens Scream 4 kommer att kunna leva upp till förväntningarna och återigen leverera det kreativa och nyskapande som vi fann i de två första Scream-filmerna.
Vad synd! Det hade varit väldigt skönt med en genuint bra skräckfilm. Det var ett tag sen.
Himla synd. Antagligen förväntar man sig väl att Kruger ska göra filmen mer allmängiltig genom färre ev referenser till andra filmer osv.
“Det tråkiga är att förändringarna är av rent kommersiella orsaker. Varför valet av just Kruger för att skriva om manuset? Oavsett kvaliteten på hennes manus så blev faktiskt både Scream 3 och nämnda Transformers ROTF storsuccéer. Producenten Harvey Weinstein kanske inte riktigt har förstått att just dessa filmer i själva verket red på tidigare succéer och förväntan efter nya filmer av samma kvalitet och innehåll som de förra. Jämför samma fenomen med exempelvis Pirates of The Caribbean 3 och Spider-man 3.”
Harveys resonemang funkar ju. Scream 4 bygger ju på hypen kring scream filmerna och kommer antagligen ha en superstor publik minst första helgen oavsett vad kritikerna tycker. Jag håller definitivt med om att Kevin Williamson hade varit ett bättre val.
Joel: Jo, tyvärr finns det en synisk logik i Harveys resonemang. Producenterna styr ju i Hollywood och bryr sig hellre om rena siffror än att ta tillvara på deras medarbetares kunskaper och potential.
BlueRoseCase: Tror inte det. Scream bygger ju på referenser.
Pladd: Jo, sorgligt är det. Och det tål att upprepas.
Filmmedia: Som blivande producent förstår jag dilemmat. Inga intäkter inga nya filmer, men de bästa producenterna (förutom Jerry Bruckheimer som agerar efter lite andra måttstockar) tycker jag är de som lyckas kombinera talang med ett kommersiellt tilltal. Det är den första Scream filmen ett väldigt bra exempel på.
Oavsett hur kaotiskt spelet bakom kameran kommer att vara – kommer Scream 4 bli en kassako. 100% säker. Till och med jag kommer att gå och se den på bio, och jag går mer eller mindre aldrig och ser en skräckfilm på bio. Men Scream-filmerna har verkligen en stor del av min “filmiska-uppväxt” och har ju mer eller mindre format hela min generation. En inkörsport och återupplivning av den klassiska Slashergenren och därmed tåls varumärket att supportas.
…oavsett vem som skriver manuset. =)
Tyvärr är det nog så. Men varför inte passa på att samtidigt göra filmen bra?