Martin Scorsese är känd som fruktansvärt kunnig inom film, som en levande filmencyklopedi. Det är intressant att en inbiten filmhistoriker ändå kan vara så intresserad av ny teknik som Scorsese faktiskt är. För egen del blir den första 3D-filmen en filmatisering av Brian Selznicks roman och barnbok(!) The Invention of Hugo Cabret, vilket är ett projekt som Scorsese faktiskt började arbeta med redan 2007.

Även om scorsese är “upprymd” över 3D-filmen och dess möjligheter menar han att tekniken hellre bör användas för narration och dramaturgi, inte enbart för teknikens egen skull:

“I would like to [make a 3D film], I’m very excited by 3D…But if the camera move is going to be a 3D effect, it has to be for dramatic purposes – not just throwing spears at the audience. And that, maybe I can’t do that. Maybe my daughter’s generation – she’s 10 now – can think that way.” (Källa: slashfilm.com)

Thelma Schoonmaker, Scorseses kompanjon och klippare sen många år tillbaka, hade ett seminarium under Aruba International Film Festival. Enligt slashfilm.com berättade hon följande:

“Scorsese is in love with [3D]. He looked at Avatar and Alice [in Wonderland] and Scorsese didn’t feel that the 3D he saw was as interesting as in the old ones like Dial M for Murder and House of Wax. He’s decided he wants to be stronger with 3D to make it jump out at you. He’s going to go a little bit further with it.”

Scorsese menar alltså att han inte bara vill filma en värld med det djup som den digitala 3D-filmen skänker, utan gå ett steg längre, att använda 3D så att föremål i filmen hoppar ut ur duken, rakt emot åskådaren. Det är också intressant att han, ur ren 3D-synpunkt inte imponeras lika mycket av den nya tekniken som den klassiska röd-gröna 3D-eran.

Om den nya filmen som väntar verkar inte bara 3Dn vara ny, utan det handlar om en annorlunda film och ett annat filmiskt berättande än vad vi är vana vid hos Scorsese. Förhoppningsvis också något mindre konventionellt enligt Schoonmaker:

“It’s a whole new kind of film for us. It’s very visual, very little dialogue, lots of opportunities for wonderful 3D shots, because the boy’s job is to keep the clocks wound, so you can imagine the giant wheels being built. Everyone’s very excited about it. It will have a broad appeal, it won’t just be Scorsese fans going to this, it will be kids and families and Scorsese fans.”

John Logan som skrev The Aviator har gjort manuset efter Brian Selznicks fantasifulla bestseller om . I rollerna syns Sacha Baron Cohen, Ben Kingsley, Asa Butterfield och Chloe Moretz.

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print