Neuromancer kommer att bli film om Splice- och Cube-regissören Vincenzo Natali får som han vill. Natali berättar om projektet för i09: ”Så snart jag är färdig med Splice så ska jag skriva manuset till Neuromancer.” Nyheten släpptes enligt Natali alldeles för tidigt. Det finns inget kontrakt än, men han har diskuterat projektet med William Gibson och fått hans välsignelse: ”to even be considered to adapt it, to be allowed to adapt it, is just an incredible honor. I can’t tell you how excited I am.”

För den som inte vet vad Neuromancer är för något, kan jag berätta att det är Cyberpunkgurun William Gibsons mest kända verk. Boken anses inte bara som urkund för cyberpunkrörelsen, men kan även vara den mest inflytelserika Science fiction-romanen som skrivits under de senaste 30 åren. Litteratur, filmer, konst – ja många verk som influerats är nog betydligt mer kända för allmänheten än Gibsons verk.

När Ridley Scotts Bladerunner gick upp på biograferna hade Gibson kommit halvvägs ”Neuromancer”. Han har uppgett att han gick efter 20 minuter för att inte låta sig påverkas för mycket av filmen. Annars är det (förutom möjligen Akira) just Bladerunner som är den film som förknippats mest med Cyberpunken. Och dessutom är ju en film som Matrix tydligt inspirerad av både Gibsons roman och Scotts film.

Cyberpunk har mattats av något, kanske för att inte mycket av de dystopiska framtidsvisionerna har infriats, men det var en rätt hypad rörelse under 80-talet. I film och konst har cyberpunk nu mer eller mindre assimilerats med Tech noir. Men för att summera rörelsen genom William Gibsons värld kan man beskriva den som en framtid som styrs av stora företag och där människor tillbringar stor del i den virtuella verkligheten, eller cyberspace – en term som faktiskt myntades av Gibson.  

Vincenzo Natali får frågan om han ser romanen Neuromancer som en psykologisk skräckfilm:

Neuromancer? No. No, I don’t think so. I think there’s a psychological component to it unquestionably, but not a horror film at all. I think William Gibson’s vision of the future is very rich, because it’s somewhat ambiguous. It feels dystopian but not completely. It’s a mixed bag.

Nåväl, med tanke på smått geniala verket Cube har jag faktiskt rätt stora förväntningar på filmen. Men om Vincenzo Natali är rätt person för filmen, tja – det återstår att se. Vi lär inte heller få se resultatet för om några år.

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print