Till Kathryn Bigelows ära, den första kvinnan någonsin att föräras en Oscar för bästa regissör med The Hurt Locker, presenterar jag här alla kvinnor som Oscarnominerats till bästa regissör. Alla fyra, av vilka Kathryn Bigelow är en. 

Första kvinnan någonsin som nominerades till bästa regissör blev Lina Wertmüller under Drakens år 1976, för det psykologiska dramat med mörka undertoner, Pasqualino Settebellezze (“Mannen som köpte sitt liv” på svenska). Vilken film vann? Jo, det gjorde John G. Avildsen för Rocky. Visserligen välgjord, men något ironiskt att machoidéalet som är raka motsatsen till Wertmüllers film vann.

Djupsinnet drog dock ännu hem en halv storseger i och med att Jane Campion nominerades till regissörsstatyetten för Pianot, 1993. Filmen nominerades till 8 Oscar, bland annat för bästa film. Men Spielberg blev för tuff konkurrens med Schindlers List som nog alla ansåg var en värdig vinnare. Filmen Pianot segrade dock på flera festivaler jorden runt och Campion vann för bästa regissör i Australien Film Awards. Hon fick dessutom dela guldpalmen i Cannes med Chen Kaiges Farväl min konkubin

Numero tre i skaran, och den senaste till alldeles nyss, är Sofia Coppola för Lost in Translation, år 2003. Trevlig och älskad film om kulturkrockar i Öst. Men att slåss mot Peter Jackson och det största filmspektaklet sedan Cecil B. DeMilles De tio budorden, alltså Sagan om Konungens återkomst, jo det blev lite för mycket. Att slåss mot horder av orcher är inte lätt.

Men nu jublar cineaster och feministivrare i samstämmig kör för Kathryn Bigelows skull. Äntligen har en kvinna lyckats slå de tunga manliga regissörerna. Inte bara krossades Cameron och hans blåa Na’vis, nej, t.o.m framtidens 3D-teknik som skall rädda biograferna fick sig en törn av en lågbudgetfilm. 

Dock kan det tyckas något ironiskt att det är en krigsfilm som vinner statyetten och att inte intellektuella vardagsdramer kunde nå där hän. Jag undrar vad djuppsykologiserande feministforskare egentligen säger om den kvinnliga vinsten i förhållande till filmens karaktär. Kanske vinsten ändå bara är ytterligare ett tecken på patriarkatets dominans i mainstreamfilmernas Hollywood?

Läs mer om Kathryn Bigelows historiska vinst: The Guardian, DN, AB

FilmMedia – Filmblogg

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print