Tyvärr har jag inte möjlighet att gå på bio dessa dagar. Inte alls under dessa filmkurs-planerings-dagar. Men faktiskt är jag inte så ledsen att jag inte hunnit med Tim Burtons extravagant visuella verk.
Märkligt att man kan vara såpass besviken på en film innan man ens hunnit se den. Jag ska nog se den ändå för det visuella, men jag väntar mig inget mästerverk. Med tanke på att Kalle och chokladfarbriken fick oförtjänt höga betyg misstänker jag att de redan ljumma betygen för Alice in Wonderland redan är rätt snälla. Tja, det säger magkänslan.
Jag förstår inte alls varför Burton väljer att göra en fri tolkning på ett litterärt mästerverk. Varför inte använda källan och förvalta den väl? Men som jag antydde – jag har ju inte hunnit se den än. Och jag avstår helst överhuvudtaget från recensioner. Men den minst sagt mediokra responsen gör mig en smula brydd.
Jag hittar bara treor, överallt. Läs ex. i DN Filmen beskrivs i media i regel som ett småtrevligt men tomt utanpåverk. lnte ens 3D-tekniken imponerar.
Inte bara i Sverige, utan även internationellt verkar journalister och skribenter nästan undvika filmen hellre än att skriva om den, som om de undvek att ta i en alldeles för het potatis. Summering av amerikanska källor hittar du i Studio Briefing.
FilmMedia – Filmblogg
Burton får ta och rycka upp sig. Vet precis hur tråkig den kommer vara efter att redan ha sett enstaka scener från filmen. Ser hellre framemot uppföljaren till spelet American McGee’s Alice, där kan man snacka mästerverk. Burton borde ha sneglat på det.
Jo, det är ju flera som anser det. Men Burton går ju sina egna vägar, på både gott och ont.
Jag är väldigt tveksam inför “Alice in Wonderland”. Känns som om jag har tröttnat på Burtons koncept och att han alltid ska jobba med Depp. Och när inte ens 3D-effekterna verkar vara spektakulära så vet jag inte om det blir något biobesök för mig.
Angående Tarantinos chanser under Oscarsgalan så är det helt klart synd att han får kämpa mot Cameron, som har automatisk fått mycket uppmärksamhet efter sina framgångar, och Kathryn Bigelow.Visst hade det varit trevligt med den första kvinnliga regissören som får ett pris och Bigelow skötte det riktigt snyggt med “The Hurt Locker”. Men jag anser själv att Tarantino är en regissör klasser bättre än de två. Och Cameron har dessutom vunnit för “fel” filmer, även om “Terminator”-serien inte är någon större favorit hos mig.