Sirenerna från 'Oh Brother Where Art Thou?'

 

I dagarna hittade jag en text i Studio Briefing om studien som publicerats med namnet: ”Sex Doesn’t Sell — Nor Impress!”, alltså att ’Sex varken säljer eller imponerar’. 

Studien baseras på undersökning av 900 filmtitlar som getts ut mellan 2001 och 2005. Slutsatsen är att de filmer som sålt bäst inte innehåller någon eller lite nakenhet. 

Medförfattare säger Anemone Cerridwen säger till CNN: ”I assumed sex sold, and wanted to know by how much. … I braced myself for the worst, and got quite the surprise.”

Studien är dock inte toppfräscha nyheter. Det skrevs om den redan för ett par månader sedan och det förvånade mig därför något att Studio Briefing och andra som därefter är såpass sena. Att göra gamla nyheter till toppnyheter är ju annars de svenska kvällstidningar mästare i. Å andra sidan är det ju fler som missat studien. 

Hursomhelst kan man läsa en annan vändning publicerad i november, i  Mediator Articles

”In contrast (to sex and nudity),” the researchers note, ”violence tends to have a positive effect on U.S. and world gross. Only the U.K. consumer seems immune to this particular content.”

Att sex i film faktiskt inte säljer  så bra har man  dock noterat och diskuterat i tidigare sammanhang. Läs exempelvis Times artikel om Ang Lees ’Lust Caution’.

Annorlunda förförelse i Roman Polanskis 'Bitter Moon'

 

Erotiska lekar, svek och svartsjuka är ingredienserna i Roman Polanskis 'Bitter Moon'

FilmMedia – Filmblogg

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print