Inspirerad av en kortare semester i Paris vill jag tipsa om tio franska guldkorn från det senaste årtiondet. Några av dem fick en del uppmärksamhet här hemma, andra på sin höjd en positiv recension i SvD, men gemensamt för dem alla är att det inte talas särskilt mycket om dem i svenska medier längre. Synd, för Frankrike har under 00-talet varit Europas överlägset mest intressanta filmnation och stundtals nått höjder de inte varit i närheten av sedan 60-talets nya våg.
Så låt oss ta en titt på några av ostätarnas bästa filmer från decenniet som gick. Där finns såväl socialrealistiska kommentarer om ett land i kris som absurda historier och rena thrillers.
Harry, en vän som vill dig väl (Harry – un ami qui vous veut du bien)
Michel är på väg med familjen till deras sommarhus när han möter Harry, en gammal klasskamrat. Rätt som det är har Harry bjudit in sig själv till sommarhuset och sedan dröjer det inte länge innan han gjort sig till en del av Michels liv. Dessvärre verkar Harry inte ha alla hästar i stallet, och snart börjar det hända otrevliga saker. Dominik Molls film är en dråplig, svart komedi i bästa Hitchcock-anda, och Sergi López (mest känd för sin roll i Pans Labyrint) är både roande och oroande som den mystiske Harry.
Under sanden (Sous le sable)
François Ozon har regisserat många märkliga filmer av varierande kvalitet, men med Under Sanden träffade han helt rätt. Den alltid skickliga Charlotte Rampling spelar Marie, vars man en dag simmar ut i havet och försvinner. Han antas vara död, även om någon kropp aldrig hittas, men Marie fortsätter leva i tron att han inte är det. Hon till och med för konversationer med honom, som vore han där med henne. Som åskådare få vi också se den inbillade maken framför henne, vilket skapar en olustig känsla men samtidigt ger en inblick i hennes förvrängda uppfattning av tillvaron. Självaste Ingmar Bergman gillade filmen, och visst finns det likheter mellan flera av hans karaktärer och Marie.
På mina läppar (Sur mes lèvres)
Jacques Audiard har hyllats för både Mitt hjärtas förlorade slag och En profet, men se hellre denna historia om den trevande relationen mellan hörselskadade Carla och kåkfararen Paul. Det är en välgjord thriller med ett spännande och överraskande slut, men det som lyfter filmen över annat i genren är inblicken i Carlas ensamma, och stundtals knäpptysta, liv. Emmanuelle Devos imponerar i huvudrollen och Vincent Cassel är trovärdig som den kalla hårdingen Paul.
Time Out (L’emploi du temps)
Den första av 00-talets franska filmer om män som tar till drastiska metoder efter att ha blivit arbetslösa. När Vincent förlorar sitt jobb vågar han inte berätta det för sin familj, istället hittar han på en historia om en helt ny tjänst på självaste FN. Vi får sedan följa Vincent under dagarna, när han kör omkring med sin bil, smyger in på arbetsplatser, spionerar på gamla vänner eller bara promenerar i skogen och stirrar tomt framför sig. Till en början framstår han som en lätt tragikomisk figur, men under filmens gång blir det allt mindre komiskt och mer tragiskt. Scenen när han tror sig bli påkommen med att prata med sig själv i mobilen ute i skogen är hjärtslitande. Lauren Cantet (mest känd för Mellan väggarna) har gjort ett långsamt och stämningsfullt mästerverk om vårt skrämmande stora behov av jobb som identitetsskapare.
Motståndaren (L’Adversaire)
Nicole Garcias film påminner till stor del om Time Out, men bygger på en sann och betydligt mörkare historia om en man som mördade sina barn, sin fru och sina föräldrar efter att det uppdagats att han inte var den människa han låtsats vara under otroliga 18 år. Time Out är den bättre av de två filmerna, men det är intressant att se Garcias försök att förklara den fruktansvärda historien och reda ut mannens många livslögner.
Sonen (Le fils)
Bröderna Jean-Pierre och Luc Dardenne är förvisso belgare, men Sonen är en delvis fransk produktion och de har hämtat mycket inspiration från fransosen Robert Bresson. Precis som i den gamle mästerregissörens filmer är tempot extremt lågt och känslan av realism är i det närmaste total. Skillnaden är att medan Bressons stil ofta framstår som smått poetisk, känns Dardennes snarare dokumentär. Sonen som ger filmen dess namn har mördats, och vi följer den sörjande pappan som jobbar med rehabiliterande jobb för ungdomsbrottslingar. Av ett misstag hamnar sonens mördare hos honom, och han tar sig an pojken som sin skyddsling, utan dennes vetskap om vem han är. Det låga tempot är nästan hypnotiserande, samtidigt som man hela tiden upplever en känsla av obehag. Vad har egentligen pappan i kikaren? Vet han det ens själv?
Mördande konkurrens (Le couperet)
En till på temat arbetslösa män. Bruno får sparken när hans företag väljer att outsourca hans tjänst. Bara att söka nya jobb, tänker han, men när han inte får något av dem blir det för mycket för hans stolthet. Så han finner en oväntad, men effektiv lösning på problemet – mörda konkurrenterna. Till skillnad från de andra arbetslöshetsskildrarna Cantet och Garcia har Costa-Gavras inte sneglat så mycket på genrens brittiska kungar, Mike Leigh och Ken Loach, utan istället gjort en svart komedi. Satiren är kanske inte särskilt subtil, men desto mer uppfriskande.
Lemming (Lemming)
Dominik Moll beger sig till samma medelklassförorter som i arbetslöshetsfilmerna, men Lemming är betydligt mer mystisk än ovan nämnda filmer. Det unga paret Alain och Bénédicte hittar en död lämmel i avloppet (varför fick filmen inte bara heta Lämmel?), och det blir starten på en rad underliga händelser som involverar både självmord och besatthet. Om Harry var en modern Hitchcock så har Moll här blandat upp de influenserna med en stor del Lynch. En lätt surrealistisk vision av “the suburbs” som förgylls av vackert och atmosfäriskt foto.
Mustaschen (La moustache)
Moll i all ära, det är ändå Emmanuel Carrère som gjort den allra mest udda filmen om krisande franska män. Efter att ha varit mustaschprydd i över 15 år bestämmer sig Marc för att raka av sin snorbroms. Men varken hans fru eller hans vänner märker någonting, och när han upprört upplyser dem om vad han gjort svarar de bara “du har väl aldrig haft mustasch?”. Detta orsakar en identitetskris hos Marc, och snart börjar han undra om han inbillat sig allting, eller än värre, om alla konspirerar mot honom. Vincent Lindon spelar rollen som den förvirrade Marc perfekt, och Emmanuelle Devos (favoriten från På mina läppar) är lysande som hans komplexa fru. Det går att dra paralleller till äldre filmer, 60-talsklassikern The Swimmer har vissa likheter, men faktum är att Mustaschen är en helt unik film.
En studie i hämnd (La tourneuse de pages)
Strunta i den töntiga titeln, svenska översättare har uppenbarligen inte kommit särskilt långt sedan 1958 (då Vertigo, med sin katastrofala svenska titel En studie i brott, släpptes). Det ska dock erkännas att Denis Dercourts thriller lånat en del från Hitchcock, Mélanie är en iskall skurk i samma klass som Marnie. Som tioåring misslyckas hon vid antagningen till en väl ansedd musikutbildning, på grund av en otrevlig medlem i juryn. Vid tjugo år börjar hon som bladvändare (vilket också är vad filmens egentliga titel betyder) åt en skicklig pianist, tillika samma gamla otrevliga jurymedlem. Arbetardotterns intåg i pianistens borgerliga familj har klara likheter med Ceremonin, men medan det i Chabrols film till en början är oklart vad den unga antagonisten har i sikte, så gör Dercourt, på klassiskt Hitchcock-manér, det tydligt redan tidigt vad Mélanie har för intentioner. Déborah François tolkning av huvudrollen är mästerligt återhållsam. En underbar nagelbitare.
Härlig lista! Flera guldkorn som jag hade glömt att jag tycker om. Mustaschen är underbar!
Jakob postade nyligen…Scissor Sisters – Invisible Light
En tackar för det! Ja, Muschen är en modern klassiker. 🙂
Kul att se att du är tillbaka i bloggstolen också! *gör tummen upp*
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Tackar! Ja det känns härligt! Har till och med gjort en skitful header till bloggen nu :).. Bättre än defaultbilden men sämre än allt annat. Ska bytas ut sen nån gång. 🙂
Jag gillar fransk film och ser en och annan av och till, jag har inte sett en enda av filmerna på listan (!) och kan inte göra annat än bocka och buga när jag tackar för tipsen. Motståndaren har jag dock läst, dokuromanen (?) Dr.Romand och den kan jag åtminstone rekommendera.
filmitch postade nyligen…Bondtema- The Man with the golden gun 1974 Storbr
Kul att kunna bistå med tips! 🙂
Att du inte sett någon bekräftar väl mest det jag skrev, att de inte är särskilt omskrivna här…
Kan tänka mig att boken är bra, en riktigt skrämmande historia!
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Jag kan faktiskt inte heller minnas att jag har sett någon av filmerna på listan, så jag tackar ödmjukast för alla tips. 🙂
Pladd postade nyligen…La Pianiste 2001
I’m ‘appy to be of ‘elp! 🙂
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Oh la la, det finns så mycket bra fransk film som man så lätt missar. Har bara sett La torneuse… men alla de andra lät väldigt intressanta. Tack för tipsen.
Sofia postade nyligen…Haute Tension 2005
Oui, hoppas du hittar någon godbit bland dem! 🙂
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Jag tror bara jag sett Lemming och Mustaschen. Jag saknar “Berätta inte för någon” (Ne le dis à personne) i listan. Borde absolut vara där, mycket bra film.
Ah, den har jag faktiskt inte sett. Tackar för tipset!
Sedan är det ju några filmer jag valde bort, antingen för att de inte passade med de andra, eller bara för att de … inte fick plats. “Amélie” förstås, men även en del mindre kända som “Se mig” och “Jag mår bra, oroa er inte”. Och nu senast verkar ju “Simon Werner A Disparu” (engelsk titel “Lights Out”) mycket intressant. 🙂
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Tack för tipsen! Har inte sett en enda av nämnda filmer men många av dem hamnar på min lista!
BlueRoseCase postade nyligen…Nuovo Cinema Paradiso 1988
Trevligt att kunna tipsa om lite okänt! Hoppas ni återkommer om ni ser någon av filmerna. 🙂
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Instämmer – mycket intressant och matnyttigt inlägg, Gustav!
Jag har bara sett La tourneuse de pages, men den var jag tyvärr lite besviken på. En bra film, men jag blev aldrig engagerad.
Sara BE postade nyligen…Jag har reasyndat
Tack för det! 🙂
Kan förstå hur du menar med “La tourneuse de pages”, även om jag uppskattade den som en välgjord och bra spelad thriller. Skulle gärna se att Hollywood började producera mer av den sortens rakare spänning, istället för en massa tillkrånglat skräp med skitnödiga twister. 😛
Däremot är det är ingen film som påverkat mig på samma sätt som många andra i listan.
Gustav B postade nyligen…Internet- kill the Radiohead!
Jag kan absolut skriva under på välgjord och välspelad. Men ändå märkligt oengagerande i min bok …
Sara BE postade nyligen…Och vinnarna är
Hej
I dec-06 (det var en speciell dag, därför minns jag) såg jag sent på kvällen en bra fransk film på TV. Den handlade om en kvinna som vaktade ett hus åt en bortrest familj och hon blev helt besatt av en man, minns inte om det var ägaren av huset, eller en granne. Minns inte så mycket av filmen, mer än att jag hade velat se om den, missade även början av filmen. Har du någon aning vilken film det var som jag såg? Vänliga hälsningar, Charlotte
Hej Charlotte,
Tyvärr vet jag inte vilken film du menar. Sorry att jag inte kan hjälpa dig! Du minns inga fler detaljer, eller skådespelare? Var det en thriller eller ett drama?
Någon annan som känner igen beskrivningen?
Hej Charlotte,
jag tror att filmen du tänker på är Vansinnigt förälskad (À la folie… pas du tout) med A Tautou som har huvudrollen i Amelie från Montmarte.
Jag skulle kalla filmen en dramathriller. Jag gillar många av Tautous filmer fast de är ofta mer mainstream än nån av filmerna på listan.
Jag kände bara igen en film! :grinnod: