Richard Kelly debuterade 2001 med Donnie Darko, en udda och fantastisk high school-film som hans senare verk alltid kommer stå i skuggan av. Faktum är att allt han gjort därefter mer eller mindre sågats av en enig kritikerkår och publik. Själv har jag inte ens velat se något annat än Donnie, av rädsla att den skulle förstöras av de andra. Men i helgen övervann jag denna rädsla och tog mig an The Box från 2009 med Cameron Diaz och James Marsden.
I en klassisk scen i Carol Reeds Den tredje mannen frågar Orson Welles Joseph Cotten om han skulle låta en för honom okänd människa dö ifall han tjänade pengar på det. I The Box ställs äkta paret Norma (Diaz) och Arthur Lewis (Marsden) inför just denna bisarra fråga – de erbjuds en miljon dollar i utbyte mot att trycka på en knapp och därmed döda någon de inte känner.
Det finns verkligen potential i detta tema, förutom de rent filosofiska frågor det väcker kan man också dra politiska paralleller. Att döda okända personer för sitt eget välbefinnande är en högst aktuell fråga för amerikaner, med tanke på alla väpnade konflikter i avlägsna delar av världen som några av dem deltar eller deltagit i. Eller varför inte slå på en ännu större trumma och dra upp det kapitalistiska samhällets grundläggande problem – när någon vinner måste också någon förlora.
Richard Kelly verkar dock inte intresserad av vare sig filosofi eller politik. Inget ont i det, men någonstans anar jag i The Box istället en syn på frågan som får mig att tänka på sekter. Eller om det är att han kritiserar sekters tänkande, jag vet inte riktigt. Vad Norma och Arthur väljer att göra är inte svårt att gissa, det man undrar om är konsekvenserna. Och vem är egentligen mannen som erbjuder dem pengarna? Till en början ges bara några mystiska ledtrådar, och så länge är det riktigt spännande. Sedan påbörjar Kelly dessvärre någon slags utomjordisk förklaring, och det är då det börjar lukta scientologbibel. Människor som styr blixten? Portaler som kan leda till frälsning eller evigt lidande? Skärseld? Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag snart tappar tråden, och inte bryr mig om att plocka upp den. Faktum är att jag knappt kan återge vad som händer i filmens andra halva.
Det är å andra sidan inte helt tydligt vad Donnie Darko handlar om heller. Tvärtom. Jag kan visserligen se den igen och förstå historien lite bättre, men det är inte vad filmen handlar om. I slutscenen har jag ett hum om vad som hänt, men jag vet inte. Däremot vet jag att den unge Donnies lidanden har berört mig mer än de flesta ungdomsskildringar. Och de har sagt mig något under filmens gång, om min egen skoltid, om att vilja göra om det som gick dåligt, om att våga stå upp mot det som är fel utan att veta vad som är rätt, om att våga älska fastän världen är som den är.
Några sådana känslor är inte The Box i närheten av att väcka. Dess inledande scener är riktigt snygga, och den lilla orten i Virginia har flera beröringspunkter med Donnies hemstad. Likaså känns mötet mellan välgjort tidsdokument och rent mystiska inslag igen, även om färgstarkt 80-tal bytts ut mot murrigt 70-tal. Men när det väl börjar gå utför med filmen, då går det alldeles för mycket utför. Och när huvudpersonerna i sörjan slutligen ställs inför ett nytt och ännu mer makabert val, då är det både för sent och för orimligt för att orka bry sig.
Medan eftertexterna rullar förbi är det bara en fråga som dyker upp i mitt huvud: Richard Kelly, vad skulle du göra om du fick chansen att skrivas in i filmhistorien, men samtidigt tvingades ge upp ditt filmskapande för alltid?
Betyg: 2
Snygg avslutning 😎 Det verkar som om Kelly av någon anledning fick sin stil att funka i Donnie och därefter aldrig mer.
Sofia postade nyligen…Beautiful Boxer 2004
Tackar! 🙂
Ja, det är märkligt det där. Han kanske bara haft en enda riktigt bra idé under sitt liv. Eller så var det så här: under inspelningen av Donnie Darko hade han hamnat i en tidslucka från framtiden, och han var egentligen i övre medelåldern. Sedan slungades han tillbaka till nuet, som ungdom, och fortsatte med resten av sina omogna filmer…
Bra recension!
Jag tyckte att Southland Tales var ett intressant misslyckande – ungefär som Showgirls, haha! (Fast inte lika rolig) The Box hade jag tänkt att hoppa över, och jag står fast i det beslutet efter din recension.
För övrigt är filmen baserad på en novell av Richard Matheson som har skrev I Am Legend. 🙂
Sara BE postade nyligen…Young Adult Friction
Tack! 🙂
Ja, den kan nog vara lite intressant att se, men… För mig är det mest alla hemska skådisar som avskräcker. Seann William Scott, The Rock, Mandy Moore och Justin Timberlake – hua!
Jag ska nog inte leta upp novellen, hur som helst. 😆
Gustav B postade nyligen…Bubblegum Lemonade – Sophomore Release
Äsch, de är faktiskt inte så hemska som man kan tro. Och Justin är ingen dålig skådis (titta bara på The Social Network! 😉 ).
Där tror jag att du tänker fel faktiskt, för Matheson är en ruggigt bra författare. Jag kan tänka mig att hans novell “Button, Button” har väldigt lite med Kellys film att göra. Ungefär lika lite som “I Am Legend”-filmen hade att göra med det utmärkta originalet. 🙂
Sara BE postade nyligen…Young Adult Friction
Nä, får medge att Justin gjorde bra ifrån sig i Facebook-rullen.
Ah, en fri tolkning… Jag började föreställa mig beskrivningar av de där hemska portalerna som dyker upp. 🙂
Inte sett I am Legend, men jag är lite sugen på föregångaren – inte boken alltså, utan The Last Man on Earth.
Gustav B postade nyligen…Bubblegum Lemonade – Sophomore Release
Det var det jag gissade. 🙂
Eller OMEGA MAN! 😀
Sara BE postade nyligen…Young Adult Friction
@Gustav: Haha, ja så måste det ju ha gått till!
Southland Tales var en jäkla soppa, rent ut sagt. Men den här är jag ändå lite sugen på måste erkännas, Kelly är som många andra regissörer — man fortsätter att hoppas.
Last Man on Earth är rätt charmig och så har vi ju Vincent.
Och så fick jag ytterligare en spark i baken att läsa Richard Matheson — tack!
Sofia postade nyligen…X6- Fiktiva kärlekar – utmaning
Fast Southland Tales är faktiskt ett mästerverk.
Martin postade nyligen…Trailer till direkt till dvd-uppföljaren SWAT- Firefight
Ah, kul med någon som tycker annorlunda. Vad gillar du med den? Jag har ju själv inte sett den… 🙂
Inget att springa benen efter sig. Tycker jag då… 🙂
http://bilderord.wordpress.com/2011/01/15/southland-tales-2007/
Sofia postade nyligen…Southland Tales 2007
Bra skriviet jag kände ungefär desamma när jag såg filmen, en god och intressant ide som spårar ur totalt. DD hör till en av mina favoritfilmer, jag har inte sett Southland Tales än så jag väntar med mina slutgiltliga dom över Kelly. Matheson är däremot en ganska bra författare berättelser oftast med en liten tvist på slutet – sådant gillar filmitch 🙂
filmitch postade nyligen…Bondtema- On her Majesty´s Secret Service 1969 Storbr
Tackar för det! 🙂 Donnie Darko är en av mina absoluta favoriter också, en given plats på min topp 5.
Twister brukar vara kul, men i filmväg har jag börjat tröttna lite på dem, känns som det gått inflation på dem i Hollywood senaste åren…
Inte så bra film, håller nog med om betyget.
J postade nyligen…Remember me
Ja, en etta vore lite för hårt, i och med att jag gillar filmen i början. Men en trea förtjänar den inte heller. 🙂
Gustav B postade nyligen…Det var då- BD
Richard “one-hit wonder” Kelly! Tycker faktiskt att Doonie Darko är sjukt överskattad men kan förstå att den fick ett så stort genomslag i creddiga kretsar.
Ja, jag har nog gett upp hoppet om fler bra filmer från Kelly. Men Donnie Darko räcker för mig, kommer alltid älska den. Därmed inte sagt att jag inte förstår om man ogillar den, men för mig gör den allt rätt. 🙂
Gustav B postade nyligen…Just gimme indie Yuck!
Jag såg The Box igår inspelad från TV4 kvällen innan. Tyvärr lyckades jag klippa slutscenen.
Kan någon säga vad som hände efter att xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (Inte för att det var en särskilt bra film, men det är ändå frustrerande)
Mvh
Peter
Det är en spoiler…. Kan du inte fråga i något filmforum? Det är inte så bra att skriva en spoiler direkt under en recension.