Här listas de tio bästa wuxia-filmerna, som utlovats i inlägget: Wuxia – En introduktion

Endast “ren” wuxia, med både innehåll och stil finns med här. Således är inte moderna Kung Fu-filmer medräknade som Fearless och Tai Chi Master. För att en film skall räknas som wuxia skall den handla om ensamma krigare i ett historiskt Kina. Helst skall filmen utspelas i “Jiang Hu”, en slags fantasyvärld som nästan liknar det historiska Kina, men bara nästan. Wuxiaberättelserna är ofta baserade på hämnd, personliga vendettor. Men det finns också “uppdrags” betonade filmer, som att hämta tillbaka en stulen manual i hemlig svartkonst.

Nåja, det finns väl ytterligare en och en annan film som man skulle kunna ta med i listan, som klassiska Come and drink with me, men jag har valt att snarare försöka lyfta fram filmgenrerns bredd. Honorable mention bör absolut ges till ovan nämnd film, men också till Tsui Harks “Seven Swords” (Se den längre TV-versionen!), samt superkonstiga Maidens of the Heavenly Mountain, med Gong Li. En annan film som man brukar ta upp i wuxia-sammanhang är The Bride with the White Hair. Den klassiska filmen är ok, men den nyare är riktigt dålig, så jag bara nämner den i förbigående.

10 Zu – Warriors of the Magic Mountain

(Suk san:  San Suk saan geen hap, 1983, IMDB)

Tsui Harks verk är en mycket underhållande film och samtidigt en märklig blandning av fantasy och komedi. Handlingen kan kortfattat summeras som att ett gäng krigare bekämpar demoner i syfte att rädda världen. Fokus ligger på fantasy, action och specialeffekter – allt i ett hisnande tempo. Filmen fick även en uppföljare nästan 20 år efter originalet i och med The Legend of Zu (2001)

9 Flying Daggers

(Shi mian maifu, 2004, IMDB)

I Uppföljaren till Hero hämtar Zhang Yimou inspiration från ett musikstycke skapad för den kinesiska lutan ”Pi pa” med samma namn som filmens originaltitel Shi mian mai fu – eller ”bakhåll från tio riktningar” (Eller ”tio” i betydelsn ”alla” riktningar. Tänk dig att du blir attackerad från åtta väderstreck, samt uppifrån och nedifrån.). Möjligen är denna film ännu vackrare än Hero, men det är samtidigt en ojämn film. Egentligen var det meningen att en superstjärna i Hongkong, Anita Mui, skulle få sitt internationella genombrott genom denna film. Hon avled dock i livmoderscancer under nyårsnatten till 2003, endast en månad innan Mui skulle spela in sina scener. Istället för att ta in en annan skådespelare valde Zhang att hastigt skriva om manus. Man kan nästan säga att Zhang på så sätt lämnade projektet halvvägs, vilket också märks i filmen.

8 Duel to death

(Xian si jue, 1983, IMDB)

I Ching Siu Tungs film tävlar två svärdsmästare mot varandra, en kines och en japan.  Duel to death är ett gränsfall mellan en gammal klassisk Kung-Fufilm och wuxiafilm. Samtidigt som den innehar många av wuxiafilmernas attribut markerar den samtidigt den egentliga slutpunkten för Kung Fu-genren. Filmen har en sofistikerad stil och håller en mörk och allvarlig ton.  Slutstriden är en absolut Hong Kong-klassiker.

7 Swordsman Trilogy

(Xiao ao jiang hu, 1990- , IMDB )

Tsui Harks Swordsman-serie är ett storslaget äventyrsepos som satte en ny standard för wuxia-genren. Innovativ cinematografi, ett högt tempo och stor fantasirikedom gör denna filmserie till en riktig Hongkongklassiker. Fotot i den första filmen kan anses vara ”Crouching Tiger” fotografen Peter Paus egentliga mästerverk. Mest känd är dock Swordsman II. Det är inte bara den film som många anser vara den bästa i trilogin, men den fick också mest uppmärksamhet på grund av Jet Li i huvudrollen.

6 Eagle Shooting Heroes

(1993, IMDB)

Titeln är en direktöversättning av namnet på en litterär förlaga, en klassisk Wuxia-roman av Louis Cha, som här är omvandlad till en hysterisk komedi som parodierar alla upptänkliga klichéer i wuxia. Ingen genrefan bör därför missa detta skruvade äventyr med en humor! Filmen är också tydligt en förlaga till Kung Fu Hustle. Huvudrollerna bärs upp av en ensemble av Hong Kongfilmens mest kända skådespelare.

5 A Chinese Ghost Story

(”i Demonernas våld”, Sien nui yau wan, 1987, IMDB )

Skatteindrivaren Ling luras att övernatta I ett tempelområde som visar sig vara ett tillhåll för demoner. Filmen är det närmaste man kommer den klassiska benämningen shenguai wuxia, wuxiaberättelser med ockulta innehåll. Den är också byggd på en bok av Pu Songling, som är den kinesiska litteraturens motsvarighet till Edgar Allan Poe, vars spökhistorier varenda kines känner till. Denna märkliga kärlekshistoria fick två uppföljare samt orsakade en animerad version som också blev Hong Kongs första animerade långfilm. Ett mycket vackert foto och briljant klippning utmärker denna äventyrsfilm. Filmen är ett samarbete mellan producenten Tsui Hark och regissören Ching Siu Tung som också var actionkoordinator till filmen Hero.

4 Ashes of time/ Ashes of Time Redux

(1994, IMDB)

Hong Kongs mest hyllade regissör Wong Kar-Wais Wuxia är en poetisk och personlig tolkning av Jianghu. Här är det avdankade krigare som dränker sina sorger och minns sina avlidna kvinnor.  Wong experimenterar som vanligt med tempoväxlingar och spännande bildkompositioner. Och det är som vanligt mästerfotografen Christopher Doyle står som vanligt för det vackra fotot. Somliga Wong Kar-wai fans anser att detta är Wongs bästa film. Dock ratades den av många wuxiafantaster och filmen fick inte heller den framgång och uppmärksamhet den förtjänat. Ashes of time fick en något omklippt version med namnet Ashes of Time Redux. Då fick vi också se en efterlängtad DVD-version av filmen i acceptabel kvalitet, vilket tidigare inte existerade. Jag måste faktiskt tillstå att den reducerade versionen faktiskt är en bättre film.

3 Crouching Tiger Hidden Dragon

(Wo hu cang long 2000, IMDB)

Berättelsen kretsar först kring förhållandet mellan Mu Bai (Chow Yun-Fat) och Shu Lien (Michelle Yeoh) Ett svärd blir stulen av Jen Yu (Zhang Ziyi), en ung kvinna som håller två identiter, den ena en tystlåten flicka, den andra lärjunge åt den ondskefulle Jaderäven (Cheng Peipei) Den andra delen av filmen handlar om denna unga kvinnas flykt från denna tillvaro och stundande tvångsäktenskap. Briljant foto av Peter Pau och Tan Duns stämningsfulla musik.

2 Hero

(Yinxiong 2002, IMDB)

Den kinesiska mästerregissören Zhang Yimous film Hero utspelas vid tiden för Kinas enande. ”Namnlös” (Jet Li) utger sig vara en krigare som dödat tre lönnmördare och söker nu audiens med kejsaren av Qin. Vi får bevittna olika versioner av samma berättelse och olika pusselbitarna läggs så på plats. Det kan tyckas vara en enkel historia, men ändå snillrikt komponerad. Hero ställer frågor om bland annat om individens uppfattning av sanning och om personlig uppoffring. Men orsakade debatt om det egentliga budskapet, delvis på grund av att filmen hade urpremiär i det kinesiska ”parlamentet”.

1 A Touch of Zen

(Xia nu, 1969, IMDB)

Originaltiteln ”Xia nu”, eller bokstavligen ”kvinnliga krigare” syftar på det klassiska temat med kvinnliga kringvandrande “riddare”. Eller “Daomadan” som rollkaraktärerna kom att kallas i Pekingopera. Här slår en lat bokmal följe med en kvinna som är på flykt och ute efter hämnd. Således ett klassiskt tema. Filmen är liksom ”A Chinese Ghost Story” byggd på en berättelse av Pu Songling, kinas ”Edgar Allan Poe”. King Hus banbrytande klassiker var nominerad till guldpalmen i Cannes 1975 och vann faktiskt pris för filmtekniken. Touch of Zen blev stilbildande för genren. Även om åldern gör sig tillkänna så smått, rekommenderas den varmt till alla filmälskare som uppskattar en välberättad film. Det är faktiskt smått ironiskt att ingen Kung Fu- eller wuxia-film, varken tidigare eller senare, har kommit i närheten av den här filmen. Den är vacker, storslagen och mycket välberättad. Dock, som sagt, med några få svagheter som ibland något övertydligt skådespel och tydlig make-up. Men samtidigt representerar A touch of Zen i princip alla kvalitéer jag saknar i genren idag.

Läs även:

Wuxia – En introduktion

Östasien: Decenniets 50 bästa filmer

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print