“Directors must be free. So I say to everyone when we are working, ‘Let’s forget censorship.” – Lou Ye
Lou Yes nya film Spring Fever har redan haft premiär på Cannes-festivalen. Men vi får vänta ett tag till. Jag hade själv inte hunnit läsa om filmen förrän några dagar sedan och visste i stort sett bara att jag såg framemot en ny film av en av mina absoluta favoriter bland moderna filmskapare.
Lou Ye, utbildad vid Beijing Film Academy har övertagit Zhang Yimou’s roll som Kinas mest kontroversiella filmskapare med filmförbud. Regissörens andra film Weekend Lover fick två års filmförbud. Efter det stora internationella Suzhou River (2000) fick Lou själv två års filmförbud och filmen är fortfarande förbjuden.
Suzhou Rivers förbud har jag själv svårt att förstå. Filmen verkar fullständigt opolitisk. Den är inspirerad av amerikansk Film noir och av Hitchcock och delvis filmad i ett förstapersonsperspektiv. Läs gärna mer om filmen i den oakademiska konstprofessorns Jerome Silbergelds utmärkta bok “Hitchcock with a Chinese Face” med medföljande DVD (filmexempel)
Däremot hade Summer Palace (2006) mer politiska undertoner. Men snarare förbjöds den av en explicit skildrad sexualitet mellan ungdomar under tiden för massakern vid himmelska fridens torg. I Kina finns ingen censur baserad på åldersgränser. Blir en film tillåten så måste den kunna ses av alla. Summer Palace totalförbjöds och Lou Ye fick filmförbud under 5 år.
Men Lou Ye trotsade alltså förbudet. Han fick stöd av franska och Hong kongbaserade producenter och lyckades genomföra filmen som hade premiär under senaste Cannesfestivalen, en orgie av erotik – triangeldramer och bisexualitet.
Filmskaparen Lou Ye är inte bara kontroversiell, utan en märklig filmskapare. En experimentell sådan som gärna berättar i bilder, använder sig av tempoväxlingar, udda kamerainställningar och mycket mer. Lou Ye talar om att man måste ha frihet som filmskapare och ta sig friheter. För egen del hoppas jag att Lou Yes filmer kommer att tas emot och ses av nya svenska filmskapare. Hans filmer uppvisar många av de kvalitéer jag så ofta saknar i kommersiell film.
Hej.
Jag kan inte mycket om kinesisk film, men här får man lära sig en del! Kul.
Ha de gott.
Hälsningar från Copacabana