Vilka är då mina egna TOPP TIO BÄSTA FILMER? Ta en person som är uppvuxen med film och har både teoretisk och praktisk utbildning i ämnet och fråga vad den personen har för favoritfilmer, kanske den listan blir så här? Ja, om du frågar mig så, annars troligen inte. 

Det som är spännande med film är ju att alla har sina egna filmfavoriter och att folk tittar på film på olika sätt och av olika orsaker. Själv uppskattar jag både riktigt bra film rent hantverksmässigt och konstnärliga pretentioner. Men också originella och underhållande filmer. Nåja, här är i vilket fall min egen topp tio-lista. I vilket fall så som jag har känt den senaste tiden. Jag får väl säga till om jag ändrar om i mina omdömen.

I vilket fall kan man säga att den egentliga gemensamma nämnaren för samtliga filmer, även bubblarna nedan, är att de är känslostarka filmer. Om en film inte kan beröra, uppröra eller på något sätt uppväcka upp känslor, då den som bäst bara bra underhållning, men i övrigt inget att komma med. Det är min absoluta inställning, vilket utgör mitt förhållande till film, att en film måste ha en känslomässig styrk, i vilket fall för att vara den typ av ”konst” som jag själv uppskattar.


10) Survive Style 5+ (2004)

Den här japanska, vrickade, helt galna och fantasifulla komedin är något som ingen bör missa. Fem berättelser som löst hänger ihop vävs in som pusselbitar. En filosofisk mördare, en man som dödar sin fru som oavbrutet återuppstår och en lättsam familjeidyll, ja det är några av ingredienserna. Survive Style 5+ liknar inget annat jag sett, den är helt unik.


9) A Chinese Ghost Story (1987)

A Chinese Ghost Story
Jag är helt och hållet förälskad i A Chinese Ghost Story, eller ”I Demonernas Våld” som den har lanserats som i Sverige. Från inledningens första bild till slutet är den helt enkelt fullständigt fascinerande. Tsui Hark och Ching Tsiu-Tung har teamet ihop sig till denna äventyrs-komedi-wuxia-spökhistoria-kärleksberättelse baserad på Song Lings, Kinas ”Edgar Allan Poes” spökhistoria om en skatteindrivare som övernattar i ett tempel där det spökar. Castingen, miljöerna och filmfotot är top-notch. Effekterna hänger lite efter i tiden, men idag är det 80-talscharm. http://www.imdb.com/title/tt0093978/

8) Peeping Tom (1960)

peeping-tom
En sann klassiker och filmiskt mästerverk om en mördare som gillar att filma sina offers reaktioner i dödsögonblicket. Peeping Tom var totalförbjuden ett tag här i Sverige och i Storbritannien blev den så utskälld att regissör Powell tog Time-Out. Välspelad, snyggt filmad, spännande, intressant och överhuvudtaget en enormt sevärd film.http://www.imdb.com/title/tt0054167/

7) Raise the Red Lantern 

raise-the-red-lantern-9
Så vacker, så stark. Den röda lyktan på den vita duken var en helt ny bio-upplevelse. Den tog hårt på mig. Ingen annan film någonsin har lyckats ställa samman ett gäng med så färgstarka kvinnor. Hur är det egentligen att tvingas vara konkubin i ett hem som ser ut att vara hundratals år efter i tiden och när man måste slåss mot andra kvinnor för att få den sköna och beroendeframkallande fotmassagen? I mitt tycke mästerregissören Zhang Yimous allra finaste film och Gong Lis allra bästa roll. http://www.imdb.com/title/tt0101640/

6)  Barry Lyndon (1975)

barry-lyndon
Stanley Kubricks bästa film och i egen åsikt, världens mest fulländade film, förmodligen också världens allra bästa film rent objektivt sett. Barry Lyndon söker lyckan i detta 1700-talsdrama. Men hans själviskhet och självupptagenhet och maktlystnad får honom så småningom honom själv på fall. Musiken, bilderna, man dras in i den genuina ståmningen och vill aldrig lämna Barry Lyndon’s värld.http://www.imdb.com/title/tt0072684/

5) In the Mood for Love (2000)

Wong Kar-Wais "In the Mood for Love"

Wong Kar-Wais finstämda, melankoliska poetiska film är inget för den hyperaktive action-fantasten. En halv relation, skildras med känslomässigt avstånd i med suggestiva bilder, vacker musik och med otroligt mycket känsla. http://www.imdb.com/title/tt0118694/

4) Sunset Boulevard (1950)

sunsetboulevard1955
I egen åsikt är Sunset Boulevard mästerregissören Billy Wilder allra största mästerverk. Det är ett märkligt, obalanserat relationsdrama, en film-noir, fast ändå inte riktigt. Hur handskas man med en självupptagen filmdiva som inte vill släppa taget i en? Svart-vit med berömda stumfilmsstjärnor som briljerar, Gloria Swanson i den kvinnliga huvudrollen, regissören Erich von Stroheim som Butler och Buster ”Stenansiktet” Keaton syns så smått. http://www.imdb.com/title/tt0043014/

3 A Clockwork Orange

A-Clockwork-Orange
Vad som får mig att placera A Clockwork Orange framför Barry Lyndon är inte för att jag skulle tycka att det är en bättre film. Men den är mycket mera ”filmisk”. Kubrick använder sig av Anthony Burgess vilda berättelse om den misslyckade gängledaren Alex med ett fritt, kreativt, påhittigt sätt som utmanar mainstream-publiken. Hos Kubrick har aldrig den filmiska experimentlusten och de konstnärliga pretentionerna känts så stark och påfallande än i denna våldsamma, svarta, absurda komedin. http://www.imdb.com/title/tt0066921/

 


Mulholland Drive 

En surrealistisk och helt fascinerande berättelse av David Lynch. Den är så otroligt bra spelad, så bra fotad, klippt, förvirrande och har en skräckfilmsliknande stämning som det är ruggigt svårt att sätta fingret på varför den är så otäck. Och nej, filmen är ingen dröm så som så många försöker tolka filmen när de kämpar med att få ihop pusselbitarna. Det finns en annan förklaring som stämmer så mycket bättre överens med Lynch’s värld. Kolla in filmen och se om du förstår den. Men det krävs nog en hel del tittar. http://www.imdb.com/title/tt0166924/

 


1 Harakiri 

harakiri-1962
Harakiri är en otroligt känslostark film om rättvisa och om personligt mod. Det är också en film som ifrågasätter lojalitet, ledarskap och hela det japanska samhället. Det är en konstnärlig, unik film med mycket starkt budskap. Förutom de fantastiska karaktärerna beundrar jag det starka känslomässiga tonläget som genomsyrar filmen i varenda scen, från den första bilden till den allra sista. Breathtaking, uppskakande och så in i h-lvete j-vla bra. http://www.imdb.com/title/tt0056058/

Topp tio Bubblare

Och så finns det bubblare eller sådana filmer som jag också skulle kunna ha placerat på en topp-tio-lista. Den främsta anledningen till varför ingen Hitchcock eller Chaplin kom med beror nog på att jag sett dessa filmer så många gånger att jag tappat distansen till dom. Utan inbördes ordning:
Vertigo (1958)
En alldeles särskild dag (1977)
Kurutta Ippei (”A Page of Madness”, 1926)
Skilsmässa på italienska (1961)
Leoparden (1963)
Miraklet i Milano (1951)
City Lights (1931)
Änglars drömliv (1988) Läs mer här i FM!: http://filmmedia.se/2010/09/09/anglars-dromliv/ 
The Rose Tattoo (1955)
Hansel & Gretel (2007)
Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print