1984, oj vilket konstigt filmår. Underbara filmer som Blood Simple, Terminator, Toxic Avenger och Gremlins tampas med tråkiga mainstreamfilmer. Det mesta av skitet har dessutom låg produktionskostnad och är enkelt, snabbt filmade utan konstnärliga intentioner. Kanske 1984 är det mest 80-tals-mässiga filmåret av alla? För Sverige är det dock ett fantastiskt filmår med klassiker som Jönssonligan, Ronja Rövardotter, Åke och hans värld, Mannen från Mallorca och inte minst Helge Olssons oförglömliga kalkon på engelska – The Ninja Mission. Wow, svenska filmår blir knappast mer fullpackade av bra barn- och familjefilm och riktigt nämnvärt skräp.
Som sagt, konstigt år. Men också många spännande grejer. Min lista blev också konstig och lite spännande, fast mer en lista på de filmer som jag tycker är de intressantaste och mest sevärda, och inte nödvändigtvis de allra bästa ur dagspressens filmkritikers synvinkel. Nåja, jag lyckades i vilket fall få med hela tre Hong Kong-filmer, en från Kina, samt en Hollywood-rulle med en upptinad samuraj i huvudrollen. Och så till råga på allt en film som suddar vid sex-komedi! Så även om jag hade velat klämma in Toxic Avenger så är jag helt nöjd med listan.
ok, lets go!
10) Ronja Rövardotter & Åke och hans värld
Egentligen tycker jag att Åke och Hans värld är en bättre film än “Ronja”. Men det skulle vara konstigt att ta med den på en sån här lista och inte Ronja som också är så bra. Ronja var riktigt snygg för sin tid och sitt produktionsland. Men ”Åke” är i vilket fall en av världens absolut bästa barnfilmer. Ronja får dela på tionde plats. Fast en sak är säker, förutom ett par av Bergmans filmer och kanske ett par filmer till är Ronja den absolut snyggaste och estetiskt sett mest fulländade filmproduktionen i Sverige. Så jävla snygg och stämningsfull.
9) Ghost Warrior
En fyra hundra år gammal djupfryst samuraj skickas till Los Angeles, tinas och löper amok med sitt svärd. Visst, filmen har svackor och är rätt trist under första hälften av filmen. Men vilken underbar plot. Hur hittar man på sånt här egentligen?
8) Wheels on Meals
En av de absoluta favoriterna bland Jackie Chan-skräp, slagsmålsfilmer överlag och bland komedier överhuvudtaget. Jag älskar både den helt utflippade humorn och fajterna. Slutfighten med Benny ”The Jet” Urquidez tillhör en av de absolut mest klassiska inom kampsportfilm. Om du inte har sett den, så gör dig en tjänst att se filmen. Det är en riktigt häftig åktur.
7) 8 Diagram pole fighter
Wu Lang Bagua Gun (originaltitel)
En av de filmer som brukar placera sig högt upp på alla listor över världens bästa slagsmåls-/kampsports-/Karate-/-Kungfu-filmer. Varför? För att 8 Diagram Pole Fighter är en så himla bra film så klart. Handling: en radda Kung Fu-fajter, vad mer behöver sägas egentligen?
6) Amadeus
Vackert för ögon och öron. Tyvärr har jag känslan av att jag tittar på tecknade karikatyrer istället för levande människor. Överdriven melodram rakt igenom. Men visst är det en bra och fascinerande film.
Ang 9:an Captain America kanske 😉
Inte många filmer jag sett på din lista men vi delar åtminstone förstaplatsen!
Hmm… Ja varför inte… Ettan är som sagt given! 😀
Ja men detta var ju en uppfriskande lista!
Inte många jag skådat här kan jag säga! Sexkomedin har jag dock både hört talas om, och läst lite om (undrar vart..?)
OUaTiA har jag sett ett par gånger..men aldrig riktigt fångats av den där episkheten som Leone kanske ville ha fram…
Kul att det smakar. 🙂 Seksmisja gick faktiskt på “TV1” under 80-talet, så det är nog inte så konstigt om man sett något om den.
Damn it, jag glömde bort Seksmisja. Den dök inte upp på några listor när jag kollade upp diverse ’84-listor på nätet. Jag köpte den på VHS i början 2000-talet av en förening för polacker i England. Den hade kanske kunnat leta sig in på min lista.
Aj, aj, aj. Det hade varit kul om du fått med den. Men dom här åren är ju så fullproppade med rullar av olik slag, så alltid glömmer man bort något… Jag gör det själv ganska så ofta faktiskt. :/
Oj vilken eljest lista! Vilket är kul. Vi har bara två överlapp men det får kanske ses som mycket? flera spännande asiatiska tips. Tyvärr är jag inte lika svag som du för kung fu/slagsmålsfilmer, tycker ofta att de blir lite farsartade. Det gäller att gilla humorn i den typen av film antar jag.
Kul att du uppskattar tipsen. Men… men… det är ju farsen som gör Jackie Chans filmer så bra. Utan humorn skulle ju inte filmerna vara sevärda för fem öre ju. 😀
10. Ej sett.
9. Ej sett, men den låter lite halvrolig.
8. Helt ok, men inte den bästa/roligaste i genren.
7. Ej sett, men jag tackar för tipset.
6. Klassfilm som hade varit högre utan flera favoriter från året.
5. Ej sett, har inte varit sugen.
4. Ej sett.
3. Ej sett.
2. Haha, denna verkar nästan vara ett måste.
1. Inga problem med det förstavalet.
Mmmm… Du skulle nog uppskatta Seksmisja… Trots att du inte verkar dela min humor särskilt mycket. Hur kan man inte älska Meals on Wheels? Ha ha, nu såg jag att jag fått titeln fel…
Gillar din delade tia. Gillar båda filmerna (Åke är bubblare hos mig) men mest gillar jag att du står för att du tycker om Ronja Rövardotter. Fin film trots att effekterna kanske inte riktigt håller såhär trettio år senare 😀
Ronja såg jag tre gånger på bio det året, så det är en film som jag gillade då. Visst känns en del gammalt, men den är fortfarande otroligt vacker och stämningsfull. Man kanske bör vara liten och se den på bio för att uppskatta vildvittrorna otrdentligt… Men jag tycker ändå att den håller bra. Jag gillade även den nya tecknade serien från Studio Ghibli, även om det blev en lite konstigt blandning med de japanska inslagen. Jag såg även Den oändliga historien ett par ggr på bio och gillade den då, men det är en film som inte håller idag.
Ghost Warrior är en film jag MÅSTE se snarast. Kan ju inte vara annat än underbart underhållande! Wheels on Meals minns jag inte som jättebra, men nu har jag väl inte sett den sedan runt när Rush Hour kom ut, kanske värt ett återbesök.
Nja, Ghost Warrior är tyvärr inte lika underhållande eller kul so man skulle kunna hoppas. Senare hälften av filmen är dock bättre än den första. Meals on Wheels däremot är en film som växer! 😀
En lista med många tips på osedda filmer 🙂 Din två låter riktigt festlig men verkar vara ett rätt klassiskt tema, vill minnas att det finns en polsk (typ) film med samma handling
Klassiskt tema, jo, typ Fellinis Kvinnostaden fyra år tidigare. Seksmisja på listan, ja den är polsk. 🙂
Haha, då måste det vara den jag har sett. Läste texten slarvigt och förutsatte att filmen var asiatisk 🙂