5) Felicias resa
Oj, om filmer kan vara underskattade tar den här filmen ett av priserna. Om Felicia som är ute på drift och möter Bob Hoskins, en person som har en svart baksida. Det här är en film som nästan Alfred Hitchcock hade kunnat ha gjort. Den har vardagstonen, och vardagstempot från flertalet av Hitchcocks och dessutom intressanta karaktärer.
4) Straight Story
Den surrealistiska knasbollen David Lynch gör en liten, anspråkslös, realistisk roadmovie om en gubbe som åker gräsklippare. Den här filmen visar kanske mer än alla andra filmer vilken fantastisk regissör han är. Med betoning på just regi naturligtvis. Man kan bara sucka och förundras över hur bra det anspråkslösa och opretentiösa egentligen kan vara. Magnifikt.
3) Rosetta
Bröderna Dardenne är ett par av världens främsta filmskapare. De har en sån enorm fingertoppskänsla för det äkta. Inget känns artificiellt i den här filmen. Rosetta handlar om en ung kvinna med en alkoholiserad mor som gör allt för att få behålla ett jobb. Du måste se Rosetta själv för att förstå hur bra det är.
2) Vägen hem
En av Zhang Yimous finaste filmer och Zhang Ziyis genombrott och det är också hennes bästa roll. Berättelse som en återblick om hur ett par träffas. Filmen är så fint spelad, bra regisserad och med en fascinerande historia. Man kan inget annat än att bli helt hänförd Vägen hem. En film med stort, stort hjärta.
1) Eyes wide shut
Jag gillar stämningen, mystiken, temat med en hemlig sekt och allt runtomkring. Självaste Stanley Kubricks verk och hans sista. Dessutom mycket naket, sex och självaste Nicole Kidman i bara mässingen, vad mer kan man begära? Möjligen skulle det vara att slippa Tom Cruise. Men man kan väl inte begära allt.
Läs även vad andra tycker om filmåret 1999:
Fiffis Filmtajm http://www.fiffisfilmtajm.se/filmaret1999/
Filmfrommen http://filmfrommen.blogspot.se/2016/07/1999.html
Filmitch http://filmitch.wordpress.com/2014/04/26/arets-basta-filmer-1999/
Fripps Filmrevyer http://fripp21.blogspot.com/2014/04/top-10-films-of-1999.html
Jojjenito https://jojjenito.wordpress.com/2016/07/13/10-i-topp-filmer-1999/
Ok ännu en 1999-lista! Härligt.
10. Mina grannar Yamadas – inte sett, tack för tipset!
9. Kikujiros sommar – sågs på decennier, jag tyckte den var ganska tråkig
8. Topsy turvy – inte sett, aldrig hört talas om
7. Vikarien – inte sett, aldrig hört talas om
6. I Huvudet på John Malkovich – yay! Mycket kul film. dags för en omtitt snart tror jag bestämt
5. Felicias resa – inte sett, aldrig hört talas om
4. The Straight Story – yay! Underbar david Lynch. Hans bästa? Nästan i alla fall.
3. Rosetta – inte sett, är inte speciellt förtjust i Dardennes
2. Vägen hem – inte sett
1. Eyes wide shut – ja denna är bra, men kanske mer intressant än en personlig favorit…
Saknar ändå The Matrix då den var så banbrytande… 🙂
Eftersom du gillar Straight Story så tror jag att du kommer att gilla flera filmer på min lista. 😉
… Matrix… Det var en störtskön åktur, och det är verkligen en fest i underhållning. Men jag har mer behållning av filmerna på listan. Jag gillar dom mer helt enkelt. Vad jag har emot filmen är att den är för högtravande, lite uppblåst. Skådisarna är inte heller särskilt bra. Det är en riktigt stel stil överlag. Filmfajterna är sisådär. Jag hade redan sett alla de där klichéerna 100x om i HK-filmer. Den vise mästarens Tai Chi-trana mot Bruce Lee’s Praying Mantis-ställning. Klichéerna står som spön i backen. Men visst, riktigt smart, otroligt jävla snygg och extremt häftig. 😀
Torde vara ett rekord i listsammanhang – inte ett enda överlapp har iofs bara sett din 6 och 4 på listan. Bra filmår dock vilket den stora spridningen visar.
Blev överraskad av din lista, kommenterade den precis. Tycker annars att vi brukar ha rätt lika åsikter. Absolut, ett suveränt filmår. 😀 Jag tror du skulle gilla flera av titlarna här.
Bara ett överlapp… Mindes Vägen hem som väldigt fin men kom ihåg för lite för att kunna få upp den på listan. Tyckte kanske inte kIkujiros sommar var någon riktig topp men övriga känns spännande att kolla in.
Kikujiros är rätt långsam, men jag gillar stämningen i den. Det var den enda som jag tvekade lite över, men kanske mest pga att jag hade velat se om den.
Härligt att se Straight story på din lista! 🙂 Blev lite förvånad över din etta men det är ju en finfin film – även Tom Cruise inkluderad 😉
David Lynch, jo, jag förvånas ofta över hur bra han är. Men varför blev du förvånad över “Eyes…”? Inte min stil?
Ugh, Atom Egoyan 😉 Däremot minns jag Topsy Turvy som väldigt charmig.
Hmm… Vad har du emot honom? Har du sett filmen?
Topsy Turvy, charmig, jo. Jag kanske skulle välja andra ord för att beskriva den.
Haha, jag kanske inte alls minns Topsy Turvy låter det som 🙂
Jag har inte sett jättemånga Egoyan, men efter Kalendern, Exotica och Felicias resa bestämde jag mig för att han inte var min typ av filmmakare. Ibland funkar det ju bara inte, för min del i samma kategori som Jarmusch (alltså att det inte funkar för min del)
Okej. Jag tror jag förstår. Jarmusch kan jag också ha svårt för. 🙂