Enligt rapport går det bra för svenska biografer. Det brukar ju vara okej år när det finns hyfsade svenska filmer på repertoaren, typ ”En man som heter Ove”. Men förra året verkar det ha varit Spectre och Star Wars som lockade biobesökarna, så vi kan väl bara tacka och bocka för två dessa två hyfsat hjärndöda och underhållande mainstream-mastodontfilmer. Läs rapporten nedan: 

Under 2015 gjordes drygt 17 miljoner besök på svenska biografer, nära fem procent fler än 2014. Vart femte biobesök under året gällde svensk film, främst tack vare en stark decembermånad för svensk film med rekordöppning för En man som heter Ove och framgångar för En underbar jävla jul.

 

Efter ett år med 270 premiärsatta långfilmer kan vi nu summera biobesöken under 2015 till lite drygt 17 miljoner. Det innebär att det gjordes knappt fem procent fler besök än 2014. Under senaste femårsperioden är det bara 2012 som såg fler biobesök då det var nära 18 miljoner.

 

Biografernas bruttobiljettintäkter ökade med tio procent jämfört med föregående år. Det genomsnittliga biljettpriset ökade med knappt fem procent jämfört med 2014 till drygt 106 kronor.

 

2015 var dock ett sämre år för svensk film med totalt 3,4 miljoner besök. Det är 17 procent färre än de 4,1 miljoner besök som gjordes både 2013 och 2014. Den svenska marknadsandelen landade till slut på 19,9 procent. Den näst lägsta under de senaste fem åren.

 

Det var filmer från årets sista månader som lyfte besöken för svensk film, framför allt rekordöppningen för En man som heter Ove men i hög grad också En underbar jävla jul. Tillsammans med Så ock på Jorden var dessa de tre mest sedda svenska filmerna under 2015.

 

Totalt var den mest sedda filmen under 2015 Spectre som nådde nära 840 000 besökare under året. Den följdes av Star Wars: The Force Awakens som hann med nära 830 000 besök trots sen premiär veckan före jul. När vi summerar 2015 års premiärer kommer den och En man som heter Ove att vara de mest sedda filmerna från 2015.

 

Svensk dokumentärfilm fortsatte att locka publik till de svenska biograferna. Under 2015 nådde två dokumentärer fler än 100 000 besökare på biograferna, Jag är Ingrid (187 500 besökare) och Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk (125 500).

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print