På första advent skrev jag om de bästa och mest minnesvärda amerikanska indiefilmerna från 00-talets  första halva (läs här!). Nu är det andra advent och dags för den andra halvan. Varsågoda, här kommer 2005-2009!

The Squid and the Whale (2005) – Noah Baumbach gjorde några halvdana 90-talsfilmer innan han började samarbeta med Wes Anderson och tog ett jättekliv uppåt på kvalitetsstegen. The Squid and the Whale har vissa likheter med Andersons The Royal Tenenbaums, men är betydligt mer nedtonad i sin skildring av en familj i upplösningstillstånd. Jesse Eisenberg och Owen Kline är fenomenala som skilsmässobarn med förträngda problem.

Thumbsucker (2005) – 17-årige Justin (Lou Taylor Pucci) suger fortfarande på tummen. Det försätter honom i en del knepiga situationer, så hans föräldrar tar hjälp av hippietandläkaren Perry (Keanu Reeves) som kan lite om hypnos. Keanu är en enastående träbock till skådespelare, men liksom Arnold passar perfekt som robot, gör han sig utmärkt i rollen som pretentiös amatörpsykolog. En rörande liten historia av musikvideoregissören Mike Mills.

Me and You and Everyone We Know (2005) – Allkonstnären Miranda Julys första långfilm kan inte kallas något annat än en romantisk komedi. Men istället för genrens vanliga män och kvinnor på gränsen till sjuklig normativitet visar hon upp några lite mer speciella människor. Christine (July själv) kör taxi för pensionärer och Richard (John Hawkes) säljer skor till dem, men hur väl de två än passar för varandra blir deras första möte allt annat än magiskt. July är mästerlig på att skildra pinsamheter, och inte bara mellan vuxna, Richards söner hamnar i den ena konstiga situationen efter den andra. Men man skrattar alltid med dem. Och generas. Det är mer än bara komedi, scenerna med guldfisken på biltaket, chattsessionerna och kyssen i parken är ren filmmagi.

Winter Passing (2005) – Zooey Deschanel gör ett starkt porträtt av Reese, vars mamma tagit livet av sig. Hennes författarpappa (Ed Harris) har dessutom skaffat sig några inneboende hon har svårt att komma överens med. En av dem är Will Ferrell, som gör det han gör bäst – beter sig burdust och spelar egendomlig, egenkomponerad musik. Indiepublikens julfilm framför andra.
Junebug (2005) – Kulturkrock mellan konstnär från Chicago och hennes pojkväns familj från South Carolina. Välskrivna karaktärer och bra insatser av hela skådespelarensemblen, däribland Amy Adams och Alessandro Nivola. Håll också utkik efter den buttre singer-songwritern Will Oldham i en mindre biroll.
Shopgirl (2005) – Affärsbiträdet Mirabelle (Claire Danes) slits mellan strebern Ray (Steve Martin) och slackern Jeremy (Jason Schwartzman). Liknande upplägg som i Reality Bites alltså, men det här är (bortsett från ett och annat skämtsamt inslag) egentligen mycket mörkare. Skulle kunna få riktig kultstatus om det inte vore för den ansträngda berättarrösten.
SherryBaby (2006) – Maggie Gyllenhaal befäste sin roll som indiedrottning med porträttet av Sherry, som just släppts ut efter tre år i fängelse och nu saknar sin dotter. Vägen tillbaka till ett anständigt liv är krokig och tung.

Little Miss Sunshine (2006) – Regissörsparet Jonathan Dayton och Valerie Faris gjorde några av 90-talets allra bästa musikvideos (Smashing Pumpkins Tonight, Tonight och 1979), men med långfilmsdebuten Little Miss Sunshine visade de att de också kunde skriva dialoger och skapa minnesvärda karaktärer. Kanske allra färgstarkast i familjen Hoover är morfar Edwin, spelad av de bittra birollernas kung Alan Arkin.

Shortbus (2006) – Indiefilmernas största nakenchock. Men John Cameron Mitchells film om människorna på nattklubben Shortbus är mer än bara en provokation, den behandlar ämnet sex som den naturliga del av livet det är. Och de ofta frustrerade och utstötta karaktärerna skildras minst lika varmt som i Pedro Almodóvars filmer.

Wristcutters: A Love Story (2006) – Zia, Eugene och Mikal har alla hamnat i en alternativ eftervärld för människor som tagit livet av sig. Där hör de talas om en allsmäktig kung och ger sig ut för att leta efter denne, i hopp om någon slags räddning. Samtidigt går ett rykte om att Desiree, kvinnan som orsakade Zias självmord, också hamnat i denna värld. Som en kolsvart Trollkarlen från Oz för 2000-talets deprimerade indiepublik. Regissören Goran Dukics hittills enda långfilm – hoppas han gör fler.
Juno (2007) – Ellen Page är fantastisk som Juno, en gravid 16-åring som (nästan) aldrig står svarslös, och Michael Cera är fin som den sävlige Bleeker, även om det är samma roll han alltid spelar. Att ungdomsgraviditeter inte bara behandlas i moralistiska Hallmark-produktioner eller europeiska ångestfilmer är uppfriskande. Och sällan har ett soundtrack varit så fullt av naivistisk popmusik.

Lars and the Real Girl (2007) – Ryan Gosling spelar den blyge Lars Lindstrom, som en dag tröttnar på sin ensamhet och bestämmer sig för att beställa en uppblåsbar docka som han kan kalla sin flickvän. Alla har sina egna sätt att hantera problem, och istället för att förkasta hans val och sticka hål på illusionen väljer människorna runt omkring honom att spela med. Många, såväl kritiker som publik, skrattar åt idén, men andra berörs starkt av filmen. Patricia Clarkson som Lars läkare är ett nöje att se.

Rachel Getting Married (2008) – Kym (Anne Hathaway) är familjens svarta får, men när det är dags för systern Rachel att gifta sig lämnar hon sin rehabklinik för några dagar. Det blir en omtumlande upplevelse att återse den allt annat än förstående familjen. Jonathan Demmes, mest känd för När lammen tystnar och Talking Heads-dokumentären Stop Making Sense, regi är imponerande. Det lyckliga filmbröllopet har sällan känts så olyckligt.

Everybody’s Fine (2009) – Robert De Niro är inte riktigt vad man förknippar med indie, men han passar perfekt som den sorglige änklingen i denna nyinspelning av Alla mår bra. Efter ett liv som frånvarande pappa försöker han återfå kontakten med sina nu vuxna barn, men det går sådär…
Whip It (2009) – Ellen Page igen i Drew Barrymores regidebut om 17-åriga Bliss flykt från småstadstristessen. Hon börjar i ett roller derby-lag där hon möter likasinnade människor. Barrymore lyckas med konststycket att underhålla med en märklig sport och samtidigt spela upp ett litet triangeldrama mellan Bliss, hennes nya vänner och gamla bästisen Pash (Alia Shawkat).

Till sist några hedersomnämnanden. Jag valde ut tjugofem filmer, men givetvis finns det många, många fler sevärda i genren. Gräv vidare och håll indielågan levande under 10-talet!

You Can Count on Me (2000), The Secret Lives of Dentists (2002), We Don’t Live Here Anymore (2004), Duane Hopwood (2005), Lonesome Jim (2005), The Good Life (2007), Birds of America (2008), Sunshine Cleaning (2008), Paper Heart (2009), Adam (2009).

Dela med dig!
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Yahoo! Buzz
  • Print